maandag 27 januari 2014

Winterse humus


Ik eet als lunch best wel vaak brood. Zelfgemaakt en met spelt i.p.v. tarwe dus makkelijk en gezond. Vriendje eet er kaas, honing of chocopasta op. Ik koop nu al enkele maanden amper nog beleg voor mezelf. Heel soms eens geitenkaas als ik er zin in heb, of vegetarische biopaté uit de Aldi in Duitsland. In het weekend bakken al wel eens een eitje maar meestal eet ik brood met zelfgemaakte groentesoep (klik hier en scroll naar beneden voor wat ideetjes) of met zelfgemaakte spread (zie ook hier).
Door zelf spreads te maken koop ik minder rotzooiproducten met allerlei toevoegingen in en bespaar ik me de aankoop van dure producten in de natuurwinkel. En zelfgemaakte producten zorgen voor veel minder afval. 

En nu heb ik door restjes op te werken weer iets nieuw gecreëerd. Ik nog een een restje gekookte wortel en knolselder over. En ik had kikkererwten geweekt om hummus te maken. Mmmm, misschien moet ik die 2 maar mengen. Zo gebruik ik restjes op en heb ik meer hummus. De eerste smaak was niet echt speciaal dus gooide ik er dingen bij tot ik tevreden was. Ik had 3 potjes van deze maat waarvan ik er ineens 2 ingevroren heb. Makkelijk voor als ik eens geen inspiratie of tijd heb. En de potjes neem ik zo mee naar mijn werk om mijn brood 's middags vers te besmeren.


Dit is echt heerlijk op vers gebakken volkoren spelt brood. Dat  brood bak ik nu gewoon opeen met bakpapier bekleedde bakplaat i.p.v in een cakevorm. Het ziet er dan meer zo uit maar het bespaart werk omdat je geen cakevorm moet invetten en afwassen. En de korst is nog lekkerder.


Voor grote portie
  • 150gr gekookte wortel en knolselder
  • 150gr gekookte kikkererwten
  • 30gr dadels
  • 1 lepel olijfolie
  • kaneel
  1. Doe de groenten en dadels in de keukenmachine en hak fijn
  2. Voeg wat olijfolie toe en meng in de keukenmachine tot een glad mengsel. Als het wat te droog is voeg je een eetlepel (of 2) water toe.
  3. Doe er een koffielepel kaneel bij en roer deze er onder.
  4. Klaar.
Weet er iemand eigenlijk wat de juiste schrijfwijze is?Ik lees soms ook hoemoes, hoummous, humus en humous.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...