woensdag 29 januari 2014

Spicy salsa

Gewone tortillachips is vaak suikervrij. De smaakjesvarianten daarentegen zitten naast suiker ook vol troep. Die eet ik dus niet meer. En de natuur tortillachips zijn wel lekker maar zo soms een beetje saai. Dus maak ik er al eens zelf een salsa bij. In de zomer met lekkere verse tomaten maar in de winter nog sneller met gepelde tomaten uit blik. In die van de Aldi zit bijvoorbeeld alleen tomaten, tomatensap en citroenzuur.

Enige nadeel: Het is zo lekker dat je moet oppassen dat de zak niet ineens leeg is.

Deze salsa is niet alleen erg lekker. Hij is ook veganistisch, suikervrij, E-nummervrij en heel snel klaar. En natuurlijk veel goedkoper en gezonder dan potjes uit de supermarkt.

We waren net Crossword aan het spelen.




Voor een grote bakje
  • 1 kleine ui
  • 2 pepertjes
  • 1 teentje knoflook
  • een half blik gepelde tomaten (200gr)
  1. Pel de ui en de look.Snij in 4 stukken. Doe in de keukenmachine of blender
  2. Snij het kapje van de pepertjes en snij elk pepertje ook in 4. Doe bij de ui.
  3. Giet de tomaten erbij.
  4. Hak totdat er nog een beetje stukjes inzitten
  5. Kruid eventueel bij met peper, zout, paprikapoeder,...
  6. Serveer met tortillachips of bij vers brood of een Mexicaanse salade
Opmerkingen:
  • Wij houden nogal van lekker pikant dus misschien is 2 pepertjes wat veel. Moet je zelf uittesten
  • Indien je wil kan je de look ook wel weglaten maar ik vind dit super lekker smaken
  • varieer met kruiden 
  • Geen pepertjes in huis? Voeg wat chilivlokken toe of een beetje harissa
  • eventueel kan je een klein beetje olie toevoegen
  • Ook lekker met mais erdoor
  • Salsa over (kan dat?) gewoon in de soep of pastasaus doen.
  • .......

4 opmerkingen:

  1. Citroenzuur heeft gewoon een E-nummer hoor, namelijk E330 ;)
    Bij de Jumbo kun je tomatenpassata kopen, daar zitten echt alleen tomaten in (misschien ook bij de Aldi, maar daar kom ik nooit).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Citroenzuur is inderdaad 330 een E-nummer maar een groen E-nummer. En die mogen wel nog volgens de lijst op deze site http://www.moween.eu/evrij/nummers.html
      Als ik nog eens bij een jumbo kom zal ik er eens op letten. Maar die is er hier niet op fietsafstand (toch niet voor in de winter).

      Verwijderen
  2. Klinkt ook lekker. Meestal eet ik er guacamole bij, maar dit ga ik onthouden voor de afwisseling. Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook stukken goedkoper dan guacamole. En avocado heb ik niet standaard in huis. ;-)

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...