maandag 6 januari 2014

Boekweitsalade met winterknollen en appel

Een heerlijke gezonde lunch met allemaal groenten die in januari in het seizoen zijn. En weeral met blauwe kaas maar gelukkig is hij bijna op ;-) Volgens mij kan je ook andere kazen gebruikt zoals bijvoorbeeld geitenkaas, kaas vervangen door spekjes of gewoon weglaten.
Ik heb hem gemaakt voor 2 dagen en kijk nu al uit naar mijn lunch van morgen die nu in de koelkast op het werk staat.
Het was de eerste keer dat ik boekweit klaarmaakte en ben er zeer tevreden over. Boekweit is helemaal niet moeilijk om te maken. Het volgende experiment wordt met quinoa. Moet ik alleen nog vinden. Ik ging het goedkoop halen in de DM in Duitsland maar het was uitverkocht.




Voor 2 porties
  • 80gr boekweit en160ml water
  • 50gr rammenas
  • 1 wortel 70gr
  • 100gr knolselder (1 schijf van ongeveer 1cm dik)
  • 40gr blauwe kaas
  • 1 stronk witloof
  • 1 kleine appel
  • lepel zonnebloempitten
  • 15gr gehakte walnoot
  • 2 koffielepels lijnzaadolie
  • 1koffielepel appelazijn
  • 2 lepels citroensap
  • beetje honing
  1.  Doe de boekweit met het water in een klein pannetje en breng aan de kook. Zet het vuur wat kleiner en laat 15minuten zachtjes koken. Roer regelmatig (of kijk op je verpakking wat daar de instructies zijn)
  2. Schil de rammenas en de wortel en snij in kleine blokjes
  3.  Schil het stuk knolselder en besprenkel met citroensap.Snij in blokjes
  4. Verbrokkel de blauwe kaas
  5. Verwijder het klokhuis van de appel en snij ook in blokjes
  6. Snij het witlof in reepjes (en besprenkel met citroensap)
  7. Meng voor de vinaigrette de olie, azijn, een beetje citroensap en de honing door elkaar
  8. Doe alle ingrediënten in een kom en meng goed.
  9. Klaar om direct op te eten of om mee te nemen als lunch.  
Ik heb iets uitgeprobeerd met boekweit, wat zou jij wel eens willen proberen te koken?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...