woensdag 22 januari 2014

Supersnelle tomatensaus

Het gebeurt iedereen wel eens denk ik. Je hebt geen tijd of geen zin om uitgebreid te koken. Heel georganiseerde mensen zijn daar misschien super op voorzien. Ik iets minder. Iets uit de diepvries halen gaat op zo'n moment niet meer echt. Maar welke gezonde maaltijd heb je binnen 20 minuten op tafel? Zonder dat je eerst nog naar de winkel moet? Supersnelle tomatensaus natuurlijk! Deze saus gebruik ik ook in andere gerechten, zoals de lasagne zonder pasta die ik hier morgen zal posten.
Gepelde tomaten en passata heb ik altijd in huis. Goedkoop, gemakkelijk E-nummervrij te krijgen, lang houdbaar, komt altijd van pas en tomaten zijn in dit seizoen toch duur, niet duurzaam en ook niet op hun lekkerste. In België koop ik altijd hele gepelde tomaten omdat die net iets goedkoper zijn dan tomatenblokjes. Maar tomatenblokjes gaat natuurlijk ook. Volkoren pasta kook je gewoon terwijl je bezig bent met de saus.

Op Nederlandse websites lees ik soms ook dat mensen een recept zoeken zonder pakjes en zakjes,dit is zo'n recept. Al kan ik me niet inbeelden dat er überhaupt mensen zijn die pastasaus uit een zakje maken.

Voor een grote portie

  •  1 ui
  • 1 blik gepelde tomaten (400gr)
  • 1 brik passata (500gr)
  • Provençaalse kruiden
  • beetje olijfolie
  1. Pel de ui en snipper hem
  2. Verhit wat olijfolie in een pot en fruit de ui
  3. Voeg een wat Provençaalse kruiden toe. Bak ze even mee
  4. Voeg de gepelde tomaten toe en steek ze met een houten lepel stuk.
  5. Voeg de passata toe en breng aan de kook.
  6. Zet het vuur kleiner en laat nog 5 minuten pruttelen
  7. Serveer met pasta en eventueel wat geraspte kaas
Opmerkingen:
  • Doe er samen met de ui ook gesnipperde knoflook bij
  • Voeg eventueel andere groenten toe (paprikareepjes, wortelen in blokjes,...)
  • Ook lekker als je er wat olijfjes in schijfjes doorroert.
  • Mag het wat pikanter? Voeg een pepertje of chilivlokken toe
  • Liever met vlees? Baak gehakt rul met de ui en voeg dan de tomaten pas toe.
  • Naar smaak kan je ook andere kruiden gebruiken.
  • ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...