zaterdag 25 januari 2014

Gevulde groentjes

Ik eet graag al eens vegetarisch. Altijd al gehad. Als kind was ik een heel gemakkelijke: spruitjes, vis, bloemkool, witloof,... laat maar komen. De enige groente die ik niet lustte was spinazie. Als ik in de zomer dan moest helpen spinazie plukken in de moestuin was ik daar niet echt grondig in;-)  Ik ben er later achtergekomen dat ik spinazie juist wel lekker vind, alleen niet op mama haar manier. Maar in tegenstelling tot mijn siblings smulde ik over het algemeen vrolijk mijn groentjes op.
Vlees was iets anders. Ja, gehaktdingen als worst of hamburgers of spek of cordon bleu hoewel ik vooral de gesmolten kaas lekker vond. Of kip als die gedrenkt was is goed veel currysaus /kerriesaus. Gelukkig groeide het vlees in tegenstelling tot de spinazie niet in onze tuin en moest ik over het algemeen maar een klein stukje proeven.

Gevulde groentjes met honing-mosterdsaus
Toen ik alleen ging wonen liet ik het vlees regelmatig achterwege. Hoewel ik ondertussen al veel meer vlees lekker ben gaan vinden eet ik regelmatig vegetarisch of zelfs veganistisch. Dat heeft vele voordelen: Het is goedkoper (tenzij je misschien vleesvervangers koopt maar dat doe ik niet), het is gezonder (zie hier) het is lekker en het is milieuvriendelijker. Maar wat voor mij ook belangrijk is zijn allerhande rotzooi die we via ons vlees binnenkrijgen. Alles wat de koeien binnenkrijgen om snel slachtrijp te zijn krijgen wij ook binnen. Lijkt me niet zo gezond. Het dierenwelzijn is voor sommige ook belangrijk maar dat is minder mijn ding. Ik droom van een huis met tuin waar ik kippen kan zetten die lekker buiten kunnen rondlopen,  die gezonde voeding krijgen, die mij eitjes geven en waarvan ik er af en toe eentje kan slachten. Vriendje noemt mij een dierenbeul als ik dat zeg maar hij eet zonder verpinken elk stukje vlees op. Dat vind ik eerder hypocriet.


Vriendje is niet zo voor vegetarisch. En daar houd ik een beetje rekening mee. Ik zorg dat we minstens 1x per week vlees eten en ik zeg het gewoon niet als we weer vegetarisch aan het eten zijn. Vaak mist hij het dan niet eens ;-)
Vriendje woont nog maar enkele maanden in België en gaat soms een paar dagjes terug naar Nederland om nog wat dingen in orde te brengen en met zijn vrienden dingen te ondernemen. Op die momenten kan ik me helemaal laten gaan in het vegetarisch eten. En dan komen er lekkere dingen als gevulde groentjes tevoorschijn.


Voor 1 portie
  • 1 ui
  • 1 raap
  • 125gr champignons
  • 2 kleine wortelen
  • beetje olie
  • peterselie
  • zout en peper.
  1.  Snij het bovenste gedeelte (met de steel) van de raap weg. Probeer met behulp van een aardappelmesje en een lepel de raap uit te hollen. 
  2. Doe het zelfde met de ui
  3. Snij de stukjes ui en raap die je eruit gehaald heb klein (als dit nog niet het geval is)
  4. Verwarm de oven voor op 200C
  5. Schil de wortelen en snij in kleine blokjes
  6. Verhit olie in een pan en bak hierin de ui, raap en wortel voor ongeveer 5 minuten. 
  7. Snij ondertussen de champignons in schijfjes (indien je wil kan je ook enkele grote champignons opzij houden om te vullen.Snij dan gewoon de steel er af)
  8. Doe de champignons bij de andere groenten. Kruid met peper, zout en peterselie. Bak nog een vijftal minuten
  9. Leg ondertussen bakpapier op een ovenschaal. Vul de raap, ui en (eventueel enkele champignons) met het groentenmengsel. Zet ze mooi recht op de bakplaat
  10.  Zet ongeveer 20minuten in de oven
  11. Smakelijk
De saus is gewoon een lepel mosterd gemengd met een lepel honing. Gewoon zo op het bord. Daarom lijkt het zoveel. Door de honing is het natuurlijk niet meer veganistisch maar je kan de saus ook weglaten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...