zaterdag 1 februari 2014

Rijstmelk van zilvervliesrijst

Ik had hier alwel eens een recept gepost voor rijstmelk met bruine rijst maar nu heb ik ook eens geƫxperimenteerd met zilvervlies rijst. Ik ging gisteren toch rijst koken voor het rijstpannetje dus waarom niet ineens wat extra koken? Notenmelk is ook makkelijk zelf te maken maar dit is stukken voordeliger.
Dit is echt een belachelijk simpelen goedkoop recept dat je het een schande vindt dat ze rijstmelk zo duur verkopen in de winkel (en daar dan ook nog eens rotzooi inzit)



Voor 600ml
  • Water
  • 75gr zilvervlies rijst.
  1.  Kook de rijst zoals je hem kookt om te eten. 
  2. Laat afkoelen
  3. Doe de rijst in de blender en doe er 2x dezelfde hoeveelheid water bij (Stel de gekookte rijst is juist een volle mok. Dan doe je er 2x een volle mok water bij.)
  4. Blend blend blend. Tot er geen stukjes meer inzitten
  5. Giet over in een fles of maatbeker en bewaar in de koelkast (4 dagen gaat zeker)
  6. Schudden of roeren voor gebruik en heerlijk voor bij muesli of overnight oats of om gewoon als melk te drinken
OPMERKINGEN
  • Indien je echt zuivere melk wil kan je de melk best zeven
  • Natuurlijk kan je dit ook doen met een restje gekookte rijst.

9 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor dit supereenvoudige recept! Ik ga het uitproberen, dat scheelt dure pakken rijstemelk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, dat is simpel, ga ik doen!
    Bedankt groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan ik de rijstmelk de dag erna bijvoorbeeld ook weer opwarmen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk van wel. Met zelfgemaakte notenmelk heb ik dat al gedaan om chocolademelk te maken. Met rijstmelk nog niet maar probeer eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! Amandelen zijn idd een stuk duurder en in de winkel zijn de pakken ook zo duur dat tegen mijn zin nog maar koemelk gebruikte. Dat is nu dus verleden tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig! Amandelen zijn idd een stuk duurder en in de winkel zijn de pakken ook zo duur dat tegen mijn zin nog maar koemelk gebruikte. Dat is nu dus verleden tijd!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...