dinsdag 21 maart 2017

Boekweit kiemen

Nu ik wat meer ruimte in huis heb ben ik weer wat meer begonnen met kiemen kweken. Kiemen schijnen super gezond te zijn, hebben weinig aandacht nodig en ik doe het vooral met zaken die ik anders zou koken. Door ze te kiemen is het koken niet nodig en bespaar ik energie. Het is niet omdat ik 100% groene stroom heb dat ik niet zuinig met elektriciteit moet doen.

Over kiemen wordt vaak moeilijker gedaan dan het is. elf heb ik al regelmatig "fouten" gemaakt die toch geen invloed hadden op het kiemproces. Voor mij is de enige hindernis bij kiemen: planning. Als ik op maandag een slaatje met gekiemde boekweit wil eten moet ik er niet op zondag aan beginnen maar beter op bijvoorbeeld woensdag.


Wat heb je nodig?
  • biologische boekweit
  • een glazen potje, een elastiekje en een doekje (tule, neteldoek, oude zakdoek,...) OF: een potje met kleine gaatjes in het deksel. Ik gebruik een beker met strooideksel die bij mijn blender zat. 
  • een fruitschaal / kom / ovenschaal,....

Wat doe je?
Dag 1: Doe de boekweit met voldoende water in de pot en laat ongeveer 8 uur weken. Giet de pot leeg in een vergiet en spoel de boekweit na. Doe de boekweit terug in de pot. Doe het deksel of de doek ervoor en zet de pot omgekeerd een beetje schuin in de ovenschaal. Zodat het overtollige vocht kan weglopen maar de boekweit niet. Zet de kiemen niet in het donker maar ook niet in direct zonlicht. Gewoon in een open kast waar geen zon op schijnt.

Dag 2: Haal 's morgens het deksel van de pot en vul met water. Laat ongeveer een minuutje weken. Zet het deksel er terug op en houd eventjes ondersteboven boven de gootsteen zodat er al een heel deel van het water uit kan lopen. Zet terug schuin in de ovenschaal
Herhaal 's avonds deze procedure.

Dag 3: idem dag 2

Dag 4: idem dag 2. Normaal ie je nu al duidelijk kiemen ('staartjes') verschijnen.

Dag 5: 's morgens: Idem dag 2. 's avonds: Normaal is de boekweit nu klaar. Je moet hem niet terug laten weken. Je kan hem direct gebruiken of verwerken of in een afgesloten pot in de koelkast bewaren.

Wat zou er kunnen mislopen en wat te doen
Wat ik zelf al ondervonden heb:
  • Je komt erachter dat je gekozen plekje toch wel zonnig is -> geen probleem. Zoek wel een ander plekje maar waarschijnlijk is het niet zo erg.
  • Je vergeet 's morgens of 's avonds de boekweit opnieuw te weken-> geen probleem. Een keertje overslaan geeft geen problemen. 
  • Je vergeet na die minuut weken de boekweit terug af te gieten en komt er pas bij de volgende beurt terug achter. -> Ook geen probleem. Gewoon dan afgieten. 
  • Het duurt precies langer dan normaal voor je kiemen ziet verschijnen. -> gewoon de procedure van dag 2 een paar dagen langer volgen. Is mijn 1x gebeurt en ik weet nog steeds niet waarom. Oude boekweit? Te koude kamer? Maar het kwam goed.
Wat zou er naar het schijnt nog kunnen foutlopen
  • Schimmel -> lijkt me duidelijk. Niet meer opeten, gewoon wegdoen. Zorgen dat al je materiaal proper is voor je begint.
Wat kan je zo nog kiemen
Ik kiem zo ook kikkererwten, linzen, sesamzaadjes, zonnebloempitjes,... en ik ga nog veel meer proberen.
 

1 opmerking:

  1. WOW ! Lijkt me lekker; ga ik ook eens proberen. Bedankt voor de stap voor stap en geruststellende omschrijving :-) Zelf heb ik al eens ge-experimenteerd met broccoli-sprouts. Wel even wassen en volgens dokter Rhonda op Youtube, kan je de werkzame stof (anti-oxidant glucorafanine die sulforafaan wordt) met meer dan 3 keer vermenigvuldigen als je de broccoli-sprouts 10 minuten verhit op 70 graden . . .
    Ook op orthomoleculaire websites kan je belangrijke info vinden over broccoli en de werking van haar detoxificerende stoffen.
    Het is zeker de moeite waard om eens in de broccoli-materie te duiken en natuurlijk met broccoli en/of de sprouts te gaan zoeken naar mogelijkheden. (smoothies bijvoorbeeld . . .)
    Keep on going !

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...