dinsdag 8 april 2014

Milieuvriendelijkere wc-blokjes

Weeral een blogpost die niets met eten te maken heeft maar wel interessant is (vind ik zelf). Iedereen kent wel de wc-blokjes, tegenwoordig vaak vloeibaar, die je in je toilet kan hangen. Ook ik heb me dar schuldig aan gemaakt. Veel milieuonvriendelijke producten en omdat de meeste wel hervulbaar zijn maar je moeilijk hervullingen vindt, ook veel plastic.  Dat moet beter dacht ik.



Mijn eerste idee was om ze gewoon weg te laten. Ik heb 2 toiletten in mijn duplex en in het toilet boven is dit geen probleem. Het toilet beneden ligt vlak naast de keuken en met een man in huis ruikt dat niet altijd even fris. Nu zouden we gewoon altijd naar het toilet boven kunnen lopen maar gemak (hihi) dient de mens. En dus heb ik het anders aangepakt.

Voor 1 wc-blokje
  • een proper plastic wc-blokhoudertje (voor een blok, geen vloeibare)
  • een mesje
  • een stuk Marseillezeep (eventueel met parfum)
  • een latje
  1.  Maak het houdertje open, dit is soms moeilijk
  2. Meet met het latje de afmetingen die het blokje moet hebben (en schrijf dit op, dan kan je de volgende keer deze stap overslaan)
  3. Probeer met het mesje een juist stuk zeep af te snijden. Eventueel kan je het mesje even nat maken. Bij mij lukt een blokje nooit echt en zijn het er meestal 2 of 3 maar dat werkt ook.
  4. Doe de zeep in het houdertje en hang in het toilet.
  5. De zeep werkt zoals een gewoon blokje en ik denk dat het ongeveer even lang blijft als een gewoon blokje. 
Geen blokjes gebruiken is natuurlijk ook beter maar Marseillezeep is biologisch afbreekbaar dus komen er minder slechte zepen in het milieu. En doordat je het houdertje altijd kan hergebruiken en je geen verpakking hebt  is er minder plastic.

Omdat er blokjes in alle prijsklasse zijn heb ik geen idee of het goedkoper uitkomt maar duur is het in ieder geval niet. 

6 opmerkingen:

  1. Deze kende ik nog niet.

    Maar ik heb deze gebruikt: http://www.aromatherapie-info.com/aromatherapie-luchtverfrisser.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had laatst zoiets in gedachten ... Leeg potje bewaard, wat zijn je bevindingen? Schuimt het niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bedoel dus zo'n zeepding dat je in het toilet hangt. Die dus ook alleen werkt als je doorspoelt. Een luchtverfrisser werkt heel de tijd natuurlijk.
    Ik vind dat dit goed werkt.Het schuimt niet, het geeft ook geen parfumluchtje af maar het zorgt wel voor een aangenamere geur dan....
    Het is alleen een prulwerkje om het blokje te snijden maar dan kan je weer een tijdje verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk alternatief, bedankt! Waar haal je je zeep? Heb je al eens geprobeerd met een gekarteld mes? Ik gok van wel, het blijft hard he ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een gekarteld mes? Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal het onthouden. De zeep heb ik in de natuurwinkel in Genk gekocht (shopping 2). Maar in andere natuurwinkels hebben ze dat ook.

      Verwijderen
  5. Marseillezeep moet je sowieso niet in een vochtige ruimte bewaren aangezien het van zichzelf al vrij zacht is en het in een wc-pot gaat smelten! Er bestaan kant-en-klare biologisch afbreekbare toiletblokjes, o.a. van Ecozone die 2000 spoelingen mee gaan! Verkrijgbaar bij Big Green Smile:
    https://www.biggreensmile.nl/products/ecozone-blijvend-toilet-blok-2000-blauw/zoneforeverflush.aspx?productid=zoneforeverflush

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...