woensdag 2 april 2014

I love you koekjes (met roze slagroom) project1001

Woensdag bakdag maar deze woensdag was ook maak-plaats-voor-de-afwasmachine-dag (want dat wordt morgen geleverd ener stond nog een kast waar het moet komen. Dus ik had wel wat werk.
Op zoek naar een makkelijk recept kwam ik in mijn 1001-boek nummer 451 tegen: I love you vanilla hearts. Nu ben ik niet echt een romantische ziel maar ik besloot om er ook gewoon hartjes van te maken, maar wel rotzooivrij natuurlijk. Ik had ooit een doos met 24 koekjesvormpjes gekocht en een hartje zat daar natuurlijk ook tussen. Maar je kan er elke vorm van maken die je wil. Vriendje vond dit wel leuk in ieder geval (maar die vindt alles met slagroom leuk)





De koekjes zijn lekker, een beetje zandkoekjes achtig. Voor tussendoortje zijn ze lekker maar als dessert een beetje droog. Dus maakte ik er snel roze slagroom bij, met een restje room dat nog openstond. De room is optioneel. Voor een veganvariant kan je dat dus weglaten en zo genieten van de koekjes.

Voor ongeveer 15 koekjes
  • 235gr speltmeel
  • 150gr kokosolie
  • 40gr geraspte kokos
  • 1 lepel vanille extract
  • enkele druppels stevia
  1.  Verwarm de oven voor op 180C
  2. Bedek een bakplaat met bakpapier of een bakmat
  3. Doe het meel in een kom
  4. verdeel de kokosolie in kleine blokjes, doe bij in de kom en kneed zachts met 1 hand
  5. Na een tijdje krijg iets dat op broodkruimels lijkt. 
  6. Doe er nu de kokos, stevia en het vanille extract bij.
  7. Kneed tot een stevig deeg.
  8. Rol het deeg uit op een proper werkblad, tot ongeveer 1cm dik
  9. Steek er met een koekjesvorm hartjes uit en leg deze op de bakplaat
  10. Kneed de rest van het deeg terug stevig, rol opnieuw uit en steek weer koekjes.
  11. herhaal dit tot al het deeg op is (of duw gewoon zelf enkele ronde koekjes)
  12. Bak ongeveer 15 minuten in de oven.
  13. Laat afkoelen en bewaar in een luchtdichte doos
Voor 2 porties roze slagroom
  • ongeveer 50 ml slagroom
  • enkele druppels stevia (optioneel)
  • een lepelsuikervrij rode bessensap (ik gebruikte Betuwe)
  1. Doe de slagroom in een kommetje en klop net stijf
  2. doe er de stevia en het sap bij en klop nog eventjes
  3. Klaar

2 opmerkingen:

  1. Hoera voor de tijd die je vrij zal krijgen eens je afwasmachine er is! :) grappig om te lezen dat hij met alles met slagroom blij is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk is vriendje als huisman diegene die de afwas moest doen. Maar hij was allesbehalve zuinig met water (en hij houdt ook niet van afwassen). Dus heb ik nu een zuinige Miele gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...