maandag 21 april 2014

Groene calzone


In mijn groentepakket zat deze week warmoes, ook wel snijbiet genoemd. Ik had het nog nooit gekocht of gegeten maar zoekend op internet kwam ik erachter dat het meer ijzer dan spinazie bevat en ook veel vitamine c en calcium. En ook belangrijk, dat je het kan gebruiken zoals spinazie. Dus werd er deze heerlijke calzone van gemaakt.


Ik persoonlijk dacht hem vegetarisch te maken maar carnivorisch vriendje vond dat we tegenwoordig eigenlijk maar 1x per week vlees eten en had toch graag gehakt. Hij had wel een punt en we hadden biologisch rundergehakt in de vriezer liggen.

Iemand had gevraagd of het basis pizzadeeg van spelt ook met verse gist lukte en dus heb ik dat deze keer uitgeprobeerd. Het antwoord is ja dus ik heb de beschrijving wat aangepast.

In plats van een rode paprika zou je ook een groene kunnen gebruiken, dan is de calzone wat groener maar ik heb enkel rode in de diepvries.

Je zou ook kleine,individuele calzones kunnen maken natuurlijk.



Voor 1 heel grote calzone, 2 belachelijk grote porties (of 3 normale)
  • een halve portie basis pizzadeeg van spelt (hier van witte spelt maar volkoren gaat ook)
  • Ongeveer 300gr rundsgehakt
  • 250gr warmoes bladeren (of spinazie)
  • een kleine rode paprika
  • een halve ui
  • 2 teentjes look (of 1,wat je wil)
  • 2 rode pepertjes (of 1 of zelfs geen)
  • 15 zwarte olijven
  • 4 theelepels kappertjes (of wat minder maar het potje moest stilaan leeg)
  • 100gr mozzarella (geraspt of fijngesneden)
  • olijfolie
  • peper, zout, Provençaalse kruiden
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Snipper de ui en knoflook
  3. Snij de pepertjes fijn (ik laat de zaadjes altijd zitten)
  4. Was de warmoes en snij in grove reepjes
  5. snij de paprika in reepjes
  6. Verwarm een goede scheut olijfolie in een grote pan en fruit hierin de ui met de look en pepertjes
  7. Voeg het gehakt toe en bak rul
  8. Voeg de paprika en de warmoes toe en bak tot de warmoes geslonken is.
  9. Haal depan van het vuur
  10. Rol het pizzadeeg heel dun uit en leg met al 1 helft op een met bakpapier (of bakmat) beklede bakplaat
  11. Verdeel het warmoes-gehakt mengsel over de bodem
  12. Bestrooi met de mozzarella. Strooi er rijkelijk peper, zout en Provençaalse kruiden over
  13. Plooi de calzone goed dicht
  14. Bestrijk de bovenkant met wat olijfolie 
  15. Bak ongeveer 15 minuten in de oven.
  16. Snij in stukken en smakelijk!

 En morgen moet ik wel weer terug aan het werk. De vakantie zit erop. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...