donderdag 10 april 2014

Spinaziebrood

Eerlijk is eerlijk, dit recept heb ik uit een tijdschrift. (Dirk, van de digrossupermarkten in Nederland). Meestal staan recepten in van die supermarktboekjes vol met bewerkte producten (neem cake x uit de supermarkt, smeer er product y op en versier met z) maar in dit boekje stond ook puurdere (blijbaar is dit geen mooi Nederlands woord) recepten. En toen ik het recept voor mediterraan brood gevuld met spinazie en zongedroogde tomaten zag staan wist ik meteen wat ik met die zak verse spinazie uit mijn groentepakket kon doen.
En het is weer 2 weken schoolvakantie (al ga ik volgende week wel 2 dagen werken) dus heb ik er nu ook tijd voor.



Ik heb het recept iets aangepast: Tarwebloem vervangen door spelt, een uitje toegevoegd en iets minder zongedroogde tomaatjes en in de plaats heb ik kappertjes en olijven toegevoegd. Die had ik nog openstaan omdat ik pas nog eens pasta Napolitana gemaakt had.
Ik gebruik in dit reept speltbloem,wit dus. Volgens mij is volkoren spelt beter maar is witte spelt toch beter dan tarwe. Witte spelt bevat minder gluten en minder calorieën dan volkoren spelt (bron) Maar volkoren spelt bevat meer vezels
Meestal maak ik volkoren speltbrood volgens dit recept maar als ik iets speciaal maak mag het voor mij ook met witte spelt. Natuurlijk kan je het zelf vervangen door volkorenspelt.

Of dit brood suiker- en E-nummervrij is hangt af van de olijven, kappertjes en zongedroogde tomaatjes. 

Voor een heel groot brood
  • 500gr speltbloem + beetje extra
  • 1 zakje gedroogde gist
  • 1 koffielepel komijn
  • 10gr zout
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 300 a 350ml warm water
  • 450gr verse spinazie
  • 3 tenen knoflook
  • 1 ui
  • 50gr zongedroogde tomaatjes (zonder olie want daar zit meestal rotzooi in)
  • 30gr kappertjes
  • 30gr zwarte olijven.
  1. Meng in een kom de bloem met de gist.  Meng er dan het zout en de komijn door
  2. Maak een kuiltje en doe daarin 2 lepels olijfolie en 300ml warm water
  3. Roer dit tot een glad geheel (en voeg eventueel nog een beetje water toe)
  4. Laat het deeg 15minuten rusten
  5. Doe een kleine lepel olijfolie op je werkvlak (ik gebruik een grote snijplank) en wrijf dit met 2 handen uit op je werkvlak (was je handen nu niet, de olie maakt het kneden makkelijker)
  6. Haal het deeg uit de kom en leg op het werkvlak. Kneed goed voor ongeveer 5 minuutjes
  7. Leg het deeg terug in de kom
  8. Spoel een keukenhanddoek met warm water, wring uit en leg op de kom. Zet het deeg op een warme plaats en laat een uurtje rijzen.
  9. Was ondertussen de spinazie en laat uitlekken.
  10. Zet een grote pan op een klein vuur en doe daarin de vochtige spinazie. Roer regelmatig en laat slinken.
  11. Doe de spinazie in een vergiet en laat uitlekken.
  12. Schil de ui en de knoflook en snipper fijn.
  13. Snij de olijven in smalle halve ringen
  14. Snij de zongedroogde tomaten in kleine blokjes
  15. Laat de kappertjes uitlekken.
  16. Verhit 2 lepels olijfolie in de pan en fruit de look en de ui.
  17. Duw met een lepel nog zoveel mogelijk vocht uit de spinazie en voeg bij de ui
  18. Meng er ook de olijven, zongedroogde tomaten en kappertjes onder.
  19. Laat een 3tal minuten op een klein vuurtje staan en roer regelmatig.
  20. Als het deeg gerezen is strooi je wat bloem op je werkblad en over je handen. 
  21. Leg het deeg op het werkblad en duw met je handpalmen tot een grote dikke lap (ongeveer 35x25cm)
  22. verdeel het spinaziemengsel over deze lap deeg
  23. Rol het deeg op, begin aan de lange zijde en zorg dat het spinaziemengsel wat op zijn plaats blijft. 
  24. Duw de randen goed aan.
  25. Leg de rol op een met bakpapier beklede bakmat (of een matje natuurlijk)
  26. Doe opnieuw de handdoek over het brood en laat nog een uurtje op een warme plek rijzen.
  27. Zet nadien de oven op 220C.
  28. Bak het brood in het midden van de oven voor ongeveer 20 minuten.
  29. Laat afkoelen en klaar.
LEKKER
  • met een beetje olijfolieen peper en zout
  • met boter
  • met kaas
  • met een frisse salade
  • ......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...