donderdag 24 april 2014

Gegratineerde venkel met aardappeltjes uit de oven

Sinds ik 7kg biologisch rundsvlees gekocht heb eten we eigenlijk geen ander vlees. En eten we sowiso meer vegetarisch maar nu was het nog eens tijd voor heerlijke biefstuk. Ik had ook kleine aardappeltjes en wederom venkel in huis. Gepofte aardappels zijn altijd lekker, alleen wilde ik er nu geen aluminiumfolie bij gebruiken. m de oven zo economisch mogelijk te gebruiken deed ik ook de venkel maar in de oven. Het resultaat was heerlijk.



Ik gebruikte hier ook een aantal restjes op zoals mozzarella die nog open was van de groene calzone en een restje oud brood. Als je de kaas weglaat en er geen biefstuk bij serveert is dit een lekker vegan gerechtje.

Voor 2 porties aardappeltjes uit de oven
  • Ongeveer 300gr ,geen al te grote, aardappelen (ik had er 5, 2 voor mij en 3 voor vriendje)
  • 1 grote lepel olijfolie
  • 3 teentjes knoflook
  • een lepel gedroogde tijm (of verse)
  • peper
  • zout
  1. Verwarm de oven voor op 200C
  2. Was de ongeschilde aardappelen goed
  3.  Bedek een bakplaat met bakpapier(of bakmat)
  4. Leg de aardappelen en de teentjes look (ongepeld) op de bakplaat
  5. giet de olie over de aardappelen
  6. bestrooi met tijm en peper en zout naar smaak
  7. Zet ongeveer 45 minuten in de oven
  8. haal voor het serveren de knoflook weg 
Voor 2 porties gegratineerde venkel
  • 1 grote venkel
  • 1 snede (oud) brood (ik gebruikte zelfgemaakt volkoren speltbrood)
  • eventueel een handje geraspte mozzarella
  • 2 lepels olijfolie
  • 1 lepel gedroogde peterselie (of verse natuurlijk)
  1. Verwarm de oven voor op 200C
  2. Was de venkel en snij in 6 stukken
  3. Kook ze ongeveer 8 minuten
  4. Doe het brood, 1 lepel olijfolie, de peterselie en de mozzarella in een hakmachine en hak fijn
  5. Giet de venkel af. Leg ze op een beklede bakplaat.
  6. wrijf de venkelstukken in met de resterende olie
  7. Bestrooi met het paneermengsel
  8. Zet ongeveer 30minuten in de oven 
Om het makkelijk te maken had ik de aardappelen op 1 kant van de bakplaat gelegd en haalde ik de plaat na 15 minuten uit de oven om de venkel op de andere kant te leggen, te bestrooien met het broodmengsel en zo samen nog 30 minuten in de oven te zetten.
Na 25 minuten begon vriendje dan de biefstukken te bakken zodat alles samen klaar was.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...