maandag 30 december 2013

Plaatkoek met appel - suikervrije Evergreen

Een hele tijd terug had ik in de Aldi koekjesvormpjes gekocht. 4 stuks voor 2 euro. Dat kon ik niet laten liggen want vroeger al vond ik het geweldig om mooie koekjes te maken. Met Kerst waren we in Nederland en had ik geen mooie vormpjes bij. Nu we terug in België zijn was er niets om te snoepen in huis. En omdat we optimaal van de oven gebruik maken (kost veel energie) werd er vlak na de pizza al een speltbrood gebakken. Ik besloot er dan nog lekkere suikervrije zandkoekjes aan toe te voegen.

Probleem: Ik had nog nooit suikervrije zandkoekjes gemaakt. Terwijl het brood nog 10 minuten moest snel zitten zoeken op internet. Wat echter veel voorkomt bij suikervrije koekjes is het gebruik van banaan.Heel lekker en gezond maar bananen worden niet echt lokaal gekweekt. Dus ik koop maar af en toe een tros bananen en eet voor de rest meer plaatselijk fruit.

Omdat ik niet zo snel een recept naar mijn zin vond besloot ik zelf maar wat bijeen te gooien. Eerst was het deeg veel te droog om uit te rollen dus deed ik er snel wat water bij. Toen was het weer te nat. En ondertussen was het brood al klaar. Dan maar snel het deeg uitgesmeerd op de bakplaat, niet zo mooi maar het smaakt wel. Vriendje vond dat ze naar evergreens smaakte, maar deze evergreen is zonder suiker en e-nummers en nog veel goedkoper ook waarschijnlijk.
Om het veganistisch te maken kan je het ei vervangen door 1 lepel lijnzaad, gemengd met 3 lepels warm water.



Voor 1 bakplaat
  • 150gr volkoren bloem
  • 100grhavermout
  • 1 zakje bakpoeder (kan ook vervangen worden door wijnsteenbakpoeder of bakingsoda)
  • 50gr hazelnootpoeder (of amandelmeel of gewoon noten naar keuze heel fijn hakken)
  • 190gr geschilde appel (2 stuks) 
  • beetjes citroensap
  • 20gr rozijnen (of meer maar mijn zakje was ineens leeg)
  • 30gr arachideolie
  • 20grahorn siroop
  • 1 ei
  • 80gr water
  • 1 lepel vanille-extract 
  • speculaaskruiden
  1.  Verwarm de oven voor op 200C
  2. Haal het klokhuis uit de appels met een appelboor en rasp (of hak fijn met de keukenmachine) en besprenkel met wat citroensap
  3. Doe alle ingrediënten in een kom en meng goed.
  4. Bekleed ene bakplaat met bakpapier
  5. Giet het deeg erover heen en en duw met je handen plat
  6. Zet ongeveer 15minuten in de oven.
  7. Haal uit de oven.Laat afkoelen en snij in stukjes (ik had er ongeveer 20). Bewaar in een luchtdichte doos of vries in.

1 opmerking:

  1. Het e-nummervrije geldt alleen als je wijnsteenzuurbakpoeder gebruikt of baking soda,niet met gewoon bakpoeder. Was even een foutje.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...