vrijdag 27 december 2013

Kalkoenfilet met pomme duchesse, spruitjes en appelpeermoes.

Als je thuis je Kerstmenu bedenkt maar het dan elders moet klaarmaken loop je soms tegen onverwachte problemen aan. Een mooi groot stuk kalkoenfilet, in België het hele jaar door vindbaar in supermarkten,in Nederlands zelfs met Kerst zowat onvindbaar bij slagers.

Toen ik zaterdag bij de aldi boodschappen deden en het niet vond ging ik ervan uit dat dit aan de Aldi lag. Maandag (mijn god wat een drukte) dan een Digros, een Albert Heyn, 2 Hoogvlieten een Halal slagerij en 3 gewone slagers geprobeerd voor ik het eindelijk ergens kon bestellen. Terwijl ik wel specialere dingen als kangoeroebiefstuk enzo ben tegengekomen en natuurlijk kalkoenfilet die kant en klaar was. Wie verwacht nu dat je een stuk kalkoenfilet van 800gr moet bestellen? In 1 Hoogvliet waren ze zo vriendelijk om mij uit te leggen dat ze dat nooit standaard verkochten omdat er gewoon geen vraag naar is, zelfs niet met Kerstmis.

Dus dinsdag weer de drukte in om mijn mooie stukje vlees op te halen. Maar het was wel heel lekker dinsdag.

Dan de aardappeltjes. Ik ging pomme duchesse of hertoginnenaardappeltjes maken. Van die toefjes aardappelpuree die je ook kant en klaar kan kopen voor in de frietpot. Ik ga ervan uit dat iedereen wel een slagroomspuit in huis heeft. Mijn schoonouders blijkbaar niet want die eten 'echte slagroom uit een spuitbus' (wat er echt aan is snap ik niet maar bon). Dan maar met een lepel.Het effect was minder dan wat ik normaal heb maar ik was er best nog verbaasd over.

De hoofdschotel was voor 4 personen en bestond uit:


  1. kalkoenfilet uit de oven
  2. appelpeermoes
  3. spruitjes met spekjes
  4. pomme duchesse met een twist
  5. Saus op basis van vleesnat en appelcider 
1. Kalkoenfilet uit de oven
  •  1 stuk kalkoen van ongeveer 800gr
  • enkele takjes verse peterselie
  • 1 laurierblad
  • enkele takjes verse tijm (of gedroogde)
  • roomboter (kan waarschijnlijk vervangen worden door olie)
  • 3dl kippenbouillon (zelfgetrokken of van een blokje maar daar zitten allerlei e-nummers in. In dit geval was het toch van een blokje)
  1. Verwarm de oven voor op 250C
  2. Smeer een ovenschotel in met wat boter (best een schaal waar je een deksel van hebt)
  3. Smeer het vlees in met boter. Kruid met peper en zout.
  4. Zet een kwartier in een voorverwarmde oven (dit is om een mooi kleurtje te krijgen). Draai halverwege om.
  5. Zet na dit kwartier de oven op 160C. Voeg de andere ingrediënten toe in de ovenschaal en dek af  (als je geen deksel hebt kan je aluminiumfolie gebruiken maar dat is niet zo duurzaam.)
  6. Laat ongeveer 45minuten garen in de oven

2. Appelpeermoes
Het recept voor appelpeermoes heb k al vakker gebruikt. Je vindt het hier. Ik had het nu gemakt op basis van 2 appelen en 3 peren en het was net genoeg voor op 4 borden dus het had misschien ietsje meer gemogen.

Appelpeermoes kan je ook al een dag op voorrand maken of gewoon lekker 's morgens.

3. Spruitjes met spek
een recept dat ik eigenlijk van mijn moeder heb. Het koken van de spruitjes kan je ook op voorrand doen zodat je ze voor het opdienen enkel moet bakken.
Samen met het spek zou je ook nog een uitje of sjalotje kunnen fruiten (dat was hier ook het plan, hij was al gesneden en al maar vriendje was vergeten deze er bij te doen.Maar eigenlijk miste ik hem niet)
Indien gewenst kan je er ook nog mosterd doordoen. Of je kan mosterd op tafel zetten.
  • 750gr spruitjes
  • roomboter of olie
  • 100gr spekblokjes (kan je eventueel zelf snijden)
  • Eventueel Parmezaanse kaas voor de afwerking
  1.  Was de spruitjes. Als er kleine en grote spruitjes door elkaar zitten maak je best een kruisvormige insnijding in de grote spruitjes.
  2. Doe water in een groot genoege pot en breng aan de kook
  3. Voeg (voorzichtig) de spruitjes aan het kokende water toe
  4. Laat tussen de 5-9 minuten koken (hangt een beetje af van de grootte en of je ze heel plat of nog een beetje stevig wil)
  5. Giet af. (tot hier kan je dus op voorrand doen)
  6. Verwarm olie of boter in een grote pan of wok
  7. Bak de spekreepjes kort
  8. Voeg de spruitjes toe en bak enkele minuten. Roer regelmatig.
  9. Bestrooi eventueel vlak voor het opdienen met Parmezaanse kaas.
4. Pomme duchesse met een twist
Normaal zijn dit dus mooie toefjes. hier waren het meer koekjes maar ze smaakte even lekker. In plaats van een spuit gebruikte wij een kleine sauslepel om er bolletjes mee te maken. Je zou, denk ik, ook met bakvormpjes (vb kerstboompje,ster,...) dunne 'aardappelkoekjes' kunnen maken.
Hieronder geef ik echter de bereidingswijze die ik normaal toepas.
In combinatie met de kalkoen kan je de aardappeltjes ook gewoon bij in de oven zetten met de kalkoen maar dan mag je 25 tot 30 minuten tellen.
  • 1kg aardappelen
  • 50gr boter
  • 2 eigelen
  • peper, zout, nootmuskaat
  • bakpapier of boter
  1.  Verwarm de oven voor op 180C
  2. Schil de aardappelen,snij in stukken en kook gaar.
  3. Giet af en voeg de boter toe.
  4. Stamp tot puree met een stamper. Kruid met peper,zout en nootmuskaat
  5. Roer er met een lepel de eigelen onder.
  6. Bekleed bakplaat met bakpapier of boter ze in
  7. Doe een deel van de puree in een spuitzak en maak eer toefjes mee op de bakplaat
  8. Zet ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven
5. Saus op basis van braadvocht en cider
  • Het braadvocht van de kalkoen
  • 3dl appelcider
  • 25gr rozijnen
  • 1 peer
  • 2dl kookroom
  • 1 lepel mosterd (liefst met zaadjes)
  1. Haal de kalkoen uit de ovenschaal en houd warm. 
  2. Blus de schaal met de cider en probeer de braadresten los te weken
  3. Giet alles in pot (vis er wel de kruidentakjes en laurier uit)
  4. Zet opeen vuur. Snij de peer in kleine blokjes en voeg samen met de rozijnen, de mosterd en de room toe.
  5. Breng aan de kook en laat wat inkoken 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...