vrijdag 6 december 2013

bietenhapje

Een heerlijk en simpel voorgerecht dat je ook makkelijk wat specialer kan maken. Ik gebruik gekookte bietjes (bij de aldi in NL hebben ze daar zelfs een biologische versie van) omdat die makkelijker verkrijgbaar zijn dan de rauwe en omdat je dan minder werk.
Een kennis van mij heeft bieten staan en af en toe krijg ik dan wel eens verse bieten en je proeft toch echt wel het verschil. Maar ik heb geen tuin en mijn ouders eten geen bieten. Dus pech gehad.
Als je meer geluk hebt dan mij is dit gerechtje nog heerlijker. Ik weet alleen niet meer zo goed hoe lang daie dan in de oven moet.



Voor 2 basisporties
  •  1 rode voorgekookte rode biet
  • 2 stukjes geitenkaas
  • eventueel iets ter garnering: veldsla, gehakte walnoten, witloof,...
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Halveer de biet en leg elke helft in een soufflékommetje
  3. Leg op elk stuk een stukje geitenkaas
  4. zet 10 minuten in de oven 
  5. Garneer eventueel en serveer.  (pas op, heet)
Voor  feestelijkere versies
  • 1 voorgekookte rode biet
  • 1 appel (jonagold)
  • 2 stukjes geitenkaas
  • 2 walnoten
  • 3 lepeltjes honing
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Was de appel en haal het klokhuis eruit met een appelboor. Snij in schijfjes
  3. Maak met een appelboor een gat in de biet en snij in sc
  4. Maak in soufflékommetjes een torentje van afwisselend een schijfje biet en appel.Leg de schijfjes zo op elkaar dat er een gat in het midden is.
  5. Verbrokkel de noten en vul de gaten hiermee.
  6. Doe een beetje honing over de noten
  7. Leg een sneetje geitenkaas op elk torentje  en de er de rest van de honing op.
  8. Zet 10 minuten in de oven.
  9. Klaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...