vrijdag 13 december 2013

natuurlijke conditioner

Toen ik in de zomer begon met mijn nieuwe levenswijze besloot ik ook minder chemische schoonmaakmiddelen en zepen te gebruiken. Maar mijn realistische en praktische kant besloot dat het misschien handiger was om eerst de producten die ik nog in huis had te gebruiken.
Nu schoonmaken dus ik sowiso al niet te veel ;-)    En het enige dat ik daarvoor heb is allesreiniger. Die fles is nog halfvol.

Het wasmiddel heb ik al succesvol vervangen door mijn zelfgemaakt wasmiddel op basis marseillezeep.
Handzeep en douchegel wordt gewoon vervangen door marseillezeep.

Met afwasmiddel ben ik momenteel aan het experimenteren.Het bovengenoemd wasmiddel gebruiken had niet het gewenste resultaat.

Ik heb heel lang haar (tot op mijn billen) en shampoo en conditioner moesten dan ook vervangen worden. Nadat ik alle mogelijke flessen die in huis waren had samengebracht (uit de douche, het bad, zwemzak, reistas, kast,...) bleek ik een redelijke verzameling te hebben. En de conditioner is ondertussen op. Een eerste idee was om deze gewoon achterwege te laten maar dan was mijn haar toch wel heel stug.

Tijd om ideeën te googelen en om te experimenteren dus. En het eerste experiment was al een succes: appelazijn. Ik heb het nu al een aantal keren gebruikt en het blijft goed Hoe werkt het?

Je neemt ongeveer 1 lepel appelazijn. Die doe je bij ongeveer een liter warm water en na het wassen van je haar giet je dit voorzichtig over je haar. Klaar.

voordelen
  • goedkoper dan conditioner
  • milieuvriendelijk (want geen chemische troep)
  • je moet de appelazijn niet uitspoelen dus je gebruikt minder warm water
  • omdat je de appelazijn niet moet uitspoelen bespaar je ook tijd
  • mijn haar wordt precies minder snel vet (maar dat kan ook subjectief zijn)
nadelen
  • Niet fijn als er per ongeluk in je ogen komt
  • het doet mijn haar mooi glanzen maar met conditioner had ik wel minder borstelwerk
  • Het is de eerste keren een beetje onhandig
Tegen dat de shampoo op is ga ik die ook vervangen. 

Iemand tips voor milieuvriendelijke shampoo of zelfgemaakt afwasmiddel?

1 opmerking:

  1. Iemand anders had hier een tijdje geleden ook over geschreven, misschien interessant? Er staan ook links in de comments: http://inenomdekas.wordpress.com/2013/08/14/haar-dilemma/
    Ik gebruik Neutral voor mijn haren, af en toe ook met gewoon water want dan ben je sneller klaar met douchen (ook wel eens 2 weken achter elkaar gewoon alleen water gedaan, kan op zich ook maar ligt wel aan het weer of dat werkt :P). Neutral is wel de (gewone) shampoo met de minst schadelijke/irriterende ingredienten (de Aldi verkocht een tijdje geleden ook parfumloze "Green Kids" shampoo, maar die is uit het assortiment omdat die te weinig verkocht werd - nu heb je eigenlijk alleen nog Neutral als parfumloze shampoo).
    Mijn haar is ook van de lengte dat ik er zo ongeveer op kan zitten. Veel shampoo/conditioner gebruik ik niet, want je hoeft het toch alleen bovenop je hoofd te doen en dan stroomt het vanzelf wel over de lengte :P
    Aleppozeep heb ik ook wel eens voor mijn haar gebruikt (ik gebruik het namelijk als "douchegel"), dat ging 2 of 3 keer achter elkaar goed (moet je geen conditioner erbij gebruiken), daarna werd mijn haar toch wel weer een beetje vetter dus daarna gebruikte ik weer gewone shampoo of alleen-water.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...