zaterdag 28 december 2013

Kerstdiner deel 3: gepocheerde peer met chocolade

De afsluiter voor mijn Kerstdiner was gepocheerde peer met chocolade en amandelen. Het ijs was niet suikervrij maar dat kan je zelf vervangen door suikervrij ijs ofje kan er gewoon zelfgemaakte slagroom bij serveren. Ik doe daar nooit suiker bij.

Op de foto zie je op het ijs nog witte chocoladesaus. Vriendje wou namelijk op elk bord een zwarte en een witte peer leggen maar de gesmolten witte chocolade werkte niet echt. Dus deden we die maar over het ijs. Normaal gebruik ik ook geen witte chocolade. Hoe zwarter hoe beter.

Ik gebruik eigenlijk meestal deze chocolade van Moser Roth. Niet suikervrij maar met 85% cacao zit er niet zoveel suiker in. Een ander voordeel is dat dit verkrijgbaar is bij de Aldi. In Duitsland 0,95 voor 125gr en in Nederland (dacht ik) 0,99 voor dezelfde verpakking. In België heb ik hem nog niet gezien. Als je echt suikervrije chocolade gaat kopen ben je wel wat meer kwijt. Maar afhankelijk van de chocolade die je gebruikt is je recept suikervrij of niet.


Maar dus het recept.Het duurt ongeveer een halfuurtje om het te maken en wij hebben het gewoon na het eten gemaakt. Enkel de amandelen had ik vooraf al gehakt. En hoewel het heel feestelijk is, is het best wel goedkoop. En een ijslepel hadden mijn schoonouders blijkbaar ook niet. Dus kijk maar niet naar de witte drap op de foto



Voor 4 personen
  • 8 kleine stoofperen
  • 100gr pure chocolade
  • 25gr honing
  • 4 stukken steranijs
  • 2 handjes amandelen
  1. Zet een pot met voldoende water en de steranijs op (en doe er een deksel op)
  2. Schil de peren (indien je dit vooraf doet kan je ze best besprenkelen met citroensap)
  3. Als het water kookt leg je er voorzichtig de peren in het water. Laat 15min koken met het deksel erop
  4. Hak de amandelen (of gebruik amandelschilfers)
  5. Smelt de chocolade met de honing au bain marie (dus in een kookpot die in een pot met water hangt)
  6. Als de peren klaar zijn giet je ze af en laat je ze uitlekken.
  7. Rol als ze nog warm zijn eerst door de gesmolten chocolade en dan door de amandelen.
  8. Serveer eventueel met (suikervrij) vanilleijs of slagroom. Gebruik de gekookte steranijs ook als versiering op de borden en werk af met de rest van de amandelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...