dinsdag 30 september 2014

Kruiden salade

Zondag was het mooi weer dus besloot ik er eens op uit te trekken om kruiden te verzamelen. (En meidoornbessen). De kruiden heb ik dan vermengd in een lunchsalade en daar heb ik gisteren en vandaag heerlijk van gesmuld. De kruiden heb ik allemaal in een paar kilometer van mijn huis gevonden, langs een fietspad.

Wat zit er in?
  • Blaadjes van de smalle weegbree (heel makkelijk te vinden)
  • Duizendblad: super lekker, geeft een kruidige smaak
  • zevenblad
  • wilde marjolein
  • zilverschoon
  • blad van de berenklauw
  • paarse klaver
  • rode eikenbladsla en komkommer (uit mijn groentenpakket)
Waar moet je op letten als je kruiden plukt? 
  • Waar staan de planten? Best niet plukken naast een drukke weg (uitlaatgassen), industrieterreinen of bespoten akkers. Ook controleren of het geen privédomein is
  • Weet je niet zeker wat je plukt?Houd het apart en zoek thuis op internet informatie
  • Trek nooit een hele plant uit (hij moet verder kunnen groeien)
  • Proef eventueel voor veel plukt. Sommige kruiden zijn bijvoorbeeld jong lekker maar als ze wat langer staan verliezen ze soms smaak
  • Zorg dat je niet alles vertrappelt 
  • Spoel de kruiden met water en laat uitlekken in een vergiet
  • Heb niet teveel bang. Je kan weinig verkeerd doen.

1 opmerking:

  1. Supercool! Smakelijk!
    Zeg ikke! Weet je nog die manuele foodprocessor? Ik vond vandaag een kleinere in de kringwinkel, wil er eens veganistische marsepein in proberen maken ... die grote gebruikte ik de laatste tijd nog maar amper, wil jij hem? Tis zo zot om hem terug naar de kringwinkel te brengen als jij hem zo leuk vond ...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...