woensdag 17 september 2014

Kefir experimenten

Na een jaar experimenteren met plantaardige melk zoals rijstmelk en notenmelk was het tijd voor iets nieuws.  En dat was kefir. Eigenlijk ben ik met kefir beginnen experimenteren om plantaardige yoghurt te maken. Voorlopig is dat nog niet helemaal wat ik wil hebben maar melkkefir maken met plantaardige melk lukt zeer goed.

Voorlopig zit ik nog steeds in een experimentele fase en dan verkies ik havermelk omdat dit stukken goedkoper is dan notenmelk.

Ik eerst een aantal keren kefir gemaakt met volle melk, ben dan overgeschakeld op sojamelk en nadien op zelfgemaakte havermelk. Bij de havermelk groeit de kefir niet echt aan maar dat is voor mij geen probleem. Ik merk wel dat het kefirresultaat lopender is bij havermelk.

Hoe maak je havermelkkefir
  • 1 kop havermout
  • 3 dadels
  • 1 lepel citroensap
  • 4 kopjes water
  • kefirbloemetjes
  1. Ontpit de dadels en zet samen met de havermout minstens een nacht te week
  2. Gooi het mengsel door een zeef en laat uitlekken
  3. Doe het samen met het water en het citroensap in de blender
  4. Mix tot een melk.
  5. Doe kefirbloemetjes in een weckpot en voeg 8 zoveel havermelk toe en sluit de pot
  6. Laat24 uur staan.
  7. Giet door een plastic zeef en doe de kefir in een glazen pot. De bloemetjes kun je ongespoeld in een propere pot doen met opnieuw havermelk. (ik spoel de bloemetjes om de 3 dagen ofzo)
  8. De kefir kun je na 24 uur drinken of bij havermout ofzo gebruiken

1 opmerking:

  1. Ik zou het recept graag proberen, maar verwacht dat er in stap 1 en 2 niets gebeurt omdat er geen vocht is om te weken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...