dinsdag 14 maart 2017

Zelf kokosmelk maken van geraspte kokos

Kokosmelk is superlekker, zeker die van de wereldwinkel die ook Fair trade en biologisch is. Enige nadeel is natuurlijk dat blik. Dat is steeds weer afval en hoewel ik maar 2 of 3 PMD-zakken per jaar heb wil ik toch nog minder afval. De oplossing is weer hetzelfde: zelf maken, met behulp van geraspte kokos.

Ik heb vorig jaar een zak van 3kg geraspte kokos gekocht via biovoordeel. Dat is beter dan kleine zakjes want ik heb veel minder afval. En door er ook nog eens kokosmelk van te maken doe ik een nog grotere winst (zowel wat betreft afval maar ook financieel).
Een recept om kokosmelk te maken vind je voldoende op internet. Ik weet zelf al niet meer waar ik het de eerste keer tegenkwam. Maar dit is hoe ik het maakt.



Voor ongeveer een halve liter
  • 500ml water
  • 100gr geraspte kokos
  1. Breng het water aan de kook in een pot.
  2. Als het water kookt haal je het van het vuur en voeg je de kokosrasp toe, roer even rond.
  3. Laat een kwartiertje staan.
  4. Doe in de blender en mix een minuut of 2 tot een gladde massa. 
  5. Zet een zeef in de kom en giet de kokosmelk hier in. Laat goed uitlekken en druk met de bolle kant van een lepel er zoveel mogelijk vocht uit
  6. Klaar!
 OPMERKINGEN
  •  Je kan de kokosmelk best bewaren in de koelkast maar dan komt er wel een vet laagje op. Even roeren met een lepel voor je het opnieuw gebruikt.
  • Je kan ook gewoon een waterkoker gebruiken om water te koken en het water overgieten in een kom of rechtstreeks in de blender. Zelf heb ik een plastic blender en giet ik liever geen kokend water in plastic.
  • Op deze manier krijg je vrij lopende kokosmelk. Heel lekker maar als je een dikkere koksmelk wil zal je meer geraspte kokos moeten gebruiken. 
  • Wat doe je met die overgebleven pulp? Gebruiken in gebak, of door muesli roeren bijvoorbeeld. Of je kan er een lekker pittig sausje mee maken, dat post ik hier overmorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...