dinsdag 26 augustus 2014

Veganaise zonder soja

Ik had hier al eens een recept voor mayonaise gezet. Lekker, makkelijk en suikervrij. Maar als je wat meer vegan wil eten niet goed. Veel recepten voor veganaise die ik tegenkwam waren op basis van sojamelk. Dat koop ik zelden en gewoon als 'noodvoorraad' omdat zelf plantaardige melk maken altijd wat voorbereiding vraagt. En sojamelk is naar het schijnt ook niet zo gezond.
Ik vond ook een recept met cashewnoten. Ik eet voornamelijk vegan uit een idee van duurzaamheid en dan blijkt cashew een slechte keus te zijn. Ze scoren zelfs slechter dan rundsvlees. Dus die ga ik niet meer kopen, enkel diegene die ik nog heb opgebruiken. (bron: http://www.watervoetafdruk.be)

Maar dan vond ik een ideaal recept met lijnzaad en dit als resultaat.


Voor 1 potje
  • 125ml olie (ik gebruikte raapzaad maar bijvoorbeeld zonnebloem kan ook)
  • 2 lepels water
  • 1/2 lepel agavesirooop
  • 1 lepel gemalen lijnzaad
  • 1 lepel azijn
  • 1/2de eetlepel mosterd
  • Snufje zout
  • Snufje cayennepeper
  1. Doe alle ingrediënten in een maatbeker
  2. Pulse met de staafmixer (mijn staafmixer heeft geen pulseknop maar ik drukte hem gewoon aan en uit) tot het onderaan mayonaise-achtig wordt
  3. Mix dan gewoon verder tot het een mooi geheel vormt.
OPMERKINGEN:
  • Dit recept komt van allergiekookboek.nl  als je op de link klikt kan je ook een filmpje van het recept zien
  • In het oorspronkelijke recept gebruiken ze honing maar voor een veganversie heb ik dat vervangen door agave (en iets minder gebruikt)
  • Ik gebruikte heel scherpe mosterd (Mosterd is zowat het enige dat ik echt in Belgie koop en niet in Nederland) en de mayo had een iets te mosterdige smaak voor mij. Volgende keer iets minder
  • Omdat hier geen ei inzit kan je het volgens mij ook langer bewaren.
  • Op 1 eigeel gebruik ik normaal250mlolie waardoor je veelmayonaise hebt.Hier kan je kleinere porties maken
  • Ik heb al gemerkt dat er mensen zijn die geen mayo willen maken uit angst voor salmonella maar ook geen rotzooi uit de winkel willen, wel dan is dit ook een ideale oplossing.
  • Ik denk dat het hier echt wel belangrijk is gemalen lijnzaad te gebruiken.Ik kan me voorstellen dat het anders niet echt lukt
  • De smaak: zoals gezegd, iets teveel mosterd. Vriendje (die altijd moet proeven voor ik info geef) vroeg of er noten inzaten. Je merkt welde textuur van het lijnzaad. Het is geen 100% mayonaise maar het komt dicht in de buurt en het is lekker n rotzooivrij. Meer moet dat niet zijn.

3 opmerkingen:

  1. Een variant met lijnzaad kende ik nog niet. Interessant.
    Wel heb ik eens mayonaise zonder ei gemaakt uit de ayurvedische keuken.
    1 eetl mosterd
    1 eetl. Citroensap
    150 ml olie
    200 ml sojamelk
    Peper en zout naar keuze.
    Dat was prima, maar het is kort houdbaar.
    Tegenwoordig koop ik altijd biologische mayonaise van het merk Ton's mosterd. Het wordt in Nl gemaakt en heeft geen toevoegingen. Verkrijgbaar bij jumbo en ekoplaza.

    Ik lees je stukje vaak hoor, maar reageer niet altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zoek naar diy vegan mayonaise kwam ik dit recept tegen. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik het meteen geprobeerd. Helaas is deze mayonaise niet dik geworden. Ik heb blijkbaar iets fout gedaan. Zou het kunnen dat het is omdat ik geen agavesiroop heb gebruikt (totaal geen zoetmiddel)? Ik ga het zeker nog eens proberen... Hartelijk dank voor dit recept. Ik heb er in ieder geval een lekkere slasaus aan overgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je gewoon lijnzaad of gemalen gebruikt. Ik heb ook al eens niet gemalen lijnzaad gebruikt, met het idee dat het toch gemalen wordt tijdens het mixen. Toen werd mijn mayonaise ook niet dik. Maar met gemalen lijnzaad lukt het mij altijd.

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...