zaterdag 17 september 2016

Moussaka

Toen ik 2 aubergines in mijn groentepakket zeg zitten dacht ik direct aan moussaka. Zeker omdat ik van mijn ouders ook nog courgette gekregen had. Die laatste zit traditioneel niet in moussaka maar ik vind het er altijd wel lekker in.
Aangezien ik veganistisch wil eten vormt moussaka misschien een uitdaging maar eigenlijk valt dat reuze mee. Het vlees vervang ik door linzen, de feta laat ik achterwegen en de witte saus maak ik met een roux van olie en speltbloem en in plaats van melk gebruik ik kookvocht. Sojamelk kan ook maar ik heb hier iemand in huis die daar niet zo voor open staat.

Voor 4 porties
  • 600gr aardappelen
  • 2 aubergines
  • 1 courgette
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 uien
  • 100gr gedroogde groene linzen
  • peper en zout
  • 1 laurierbladje
  • 1 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • orgegano
  • Provençaalse kruiden
  • 50gr olijfolie + extra
  • 50gr speltmeel
  • 1 lepel citroensap
  • 3 lepels edelgistvlokken
  1. Schil de aardappelen en snij in 2 of 3 blokken (houd er rekening mee dat je ze nadien nog in schijfjes moet kunnen snijden)
  2. Snipper de ui en de knoflook
  3. Snij de courgette in schijfjes van 0,5 tot 1cm dik. 
  4. Zoek een hoge kookpot waar een metalen vergiet in past. Het vergiet mag het water in de pot niet raken
  5. Doe de aardappelen in de pot met water, peper en zout en het laurierblad. En kook bijna gaar.
  6. Zet tijdens het kookproces het vergiet op de pot en vul het met de courgetteschijfjes. Zet het deksel op de pot en laat de courgetteschijfjes ongeveer 8 minuten stomen tot ze zacht zijn. 
  7. Giet de aardappels af en vang het kookvocht op. Doe het kookvocht terug in de pan en kook de linzen gaar. Snij de aubergine in schijfjes en stoom op dezelfde manier als de courgettes boven de kokende linzen. Doe dit eventueel in 2 porties. Giet nadien ook de linzen af en vang het kookvocht opnieuw op. Controleer of je 500ml hebt. Vul anders bij met water.
  8. Verhit olie in pan een fruit de ui en de knoflook met het gerookt paprikapoeder en wat oregano. Voeg de linzen toe en bak eventjes mee.
  9. Snij de aardappels (die normaal nu wat afgekoeld zijn) in schijfjes.
  10. Bestrijk een ovenschaal met olijfolie. Bedek de bodem met schijfjes aardappel.Verdeel hier een deel van het linzenmengsel over. Leg hier een laagje een laagje aubergine over. Leg terug een laag aardappels, de rest van het linzenmengsel dan een lag courgette en werk af met een laag aubergine. Zet opzij.
  11. Verhit 50gr olijfolie in een pot. Doe er het speltmeel bij en klop met de klopper tot een roux. Voeg beetje bij beetje 500ml kookvocht toe. Voeg het citroensap, de gistvlokken, peper, zout en Provençaalse kruiden toe. Laat kort koken.
  12. Giet deze saus over de ovenschotel, zorg dat je het goed verdeelt! Bestrooi eventueel met extra gistvlokken
  13. Zet de schaal in een oven op 180C(voorverwarmen hoeft niet) en laat er 20 tot 25 minuten in staan. 
OPMERKINGEN
  • De aubergine en de courgette heb ik gestoomd. Hier heb ik er iets meer over geschreven maar als je wil kan je ze ook gewoon bakken. 
  • Verdeel alles over de schotel zoals voor jouw past. Bij een grote schotel doe je misschien minder lagen, bij een kleinere meer. 
  • Een roux op basis van olie wordt niet zo droog als met boter.De roux is klaar als je geen klonters mee hebt. Dan kan je de vloeistof toevoegen
  • In plaats van kookvocht kan je ook plantaardige melk gebruiken. Maar kookvocht is goedkoper en ecologischer. 
  • De oven voorverwarmen verbruikt meer energie dan de schotel er gewoon koud inzetten. En voor het resultaat maakt het geen verschil. 
  • Zoals je op de foto kan zien heeft de niet-veganist wat geraspte kaas over een deel van de moussaka verdeelt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...