dinsdag 20 september 2016

Mediteraanse snijbonen

En toen zaten er opeens snijbonen in mijn groentepakket. Buiten het helpen bij mijn moeder, in een tijd dat ik het nog gewoon leuk vond om aan het wieleke van 't moleke te draaien, had ik het nog nooit klaargemaakt. Niet omdat ik het niet lekker vond maar gewoon omdat ik het altijd een saaie groenten vond, weinig inspirerend. Maar nu niet meer.
Al zoekend kwam ik en reept tegen voor Provençaalse snijbonen, waar ze samen met knoflook en ui gestoofd werden en bestrooid met Provençaalse kruiden, dat gaf me een idee en ik trok het helemaal door. Dat bleek een goede keus.


Voor 3 porties
  • 1 ui
  • 2 teentjes look
  • 400gr snijbonen
  • 1 grote tomaat
  • 1 gele paprika
  • 1 pepertje
  • peper en zout 
  • gerookt paprikapoeder
  • Provençaalse kruiden 
  • olijfolie
  • Enkele olijfjes
  • een paar stukjes zongedroogde tomaatjes
  • 100gr gierst
  1. Snipper de ui en de knoflook. Snij het pepertje fijn
  2. Snij de uiteindjes van d ebonntjes en snij ze in stukjes van ongeveer 0,5cm
  3. Snij de paprika en de tomaat in blokjes. Snij deolijven en zongedroogde tomaatjes klein
  4. Kook de gierst zoals aangegeven op de verpakking
  5. Verhit olijfolie in een pan en fruit de ui met de knoflook en het pepertje. 
  6. Voeg de paprika toe en bak een paar minuutjes mee. Voeg de boontjes en tomaat toe en bak eventjes mee.
  7. Voeg een half glas water toe (zodat de bodem niet droog staat). Roer ook de olijven, zongedroogde tomaat en kruiden toe.
  8. Laat onder deksel een kwartiertje garen. Roer af en toe en voeg indien nodig wat water toe
  9. Serveer met de gierst en eventueel een pesto
OPMERKINGEN
  • Voeg kruiden, smaakmakers en groenten naar keuze toe
  • Laat weg wat je niet in huis hebt. 
  • Ik heb hier een pesto van radijsjesloof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...