zaterdag 8 februari 2014

Banaan en rozijnenkoekjes - Project 1001 - 503

Mijn tweede probeersel van project 1001 en ook dit was lekker.

Het originele recept was 503: Banana & chocolate cookies. Ik had namelijk nog een banaan liggen die stilaan op moest en ik had alles in huis om mijn versie van het recept te maken. Eigenlijk zijn alleen de banaan en de rozijnen hetzelfde gebleven.

In dit geval is de betere versie suikervrij, veganistisch en e-nummervrij (afhankelijk van de muesli en pindakaas die je gebruikt. Bij mij Muesli van Ok€ en Helaes pindakaas van de aldi)

De lichte koekjes rechtsonder zijn foto's uit het boek

 Voor ongeveer 20koekjes
  • 1 banaan
  • 130gr speltmeel
  • 10gr wijnsteenzuurbakpoeder
  • 70gr suikervrije muesli
  • 80gr suikervrije pindakaas
  • 1 lepel lijnzaad+3 lepels wat (of 1ei)
  • 50gr kokosolie
  • 10 druppels stevia
  • 2 lepels (plantaardige)melk
  • 50gr rozijnen
  • 40gr cacao nibs
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Doe de olie in een ovenvast kommetje en zet in de oven terwijl hij voorverwarmt om zo de olie te laten smelten
  3. Doe het lijnzaad met het warme water in een kommetje en laat minstens 5 minuten staan
  4. Plet de banaan met een vork in een kom
  5. Meng het meel met het bakpoeder en doe bij de banaan
  6. Roer alle andere ingrediënten eronder tot een mooi deeg 
  7. Bekleed een bakplaat met bakpapier
  8. Doe het deeg op de bakplaat en duw plat tot een grote koek
  9. Zet ongeveer 20 minuten in de oven
  10. Laat afkoelen en breek in stukken.
Het resultaat?
  • Omdat ik heel veel had aangepast was ik wel nieuwsgierig naar het resultaat en het leek eerst wat tegen te vallen. Het plan was om de grote koek in mooie stukjes te snijden maar hij brak hier en daar. De koek is vrij kruimelig maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door te smaak.
  • Ik denk dat iets minder stevia ook goed geweest zou zijn. Hij is zeker zoet genoeg
  • Het was de eerste keer dat ik bakte met cacaonibbs omdat ik de chocoladestukjes wou vervangen. Dit was echter geen succes.Je proeft helemaal geen chocola. Beetje zonde maar dat weten we dan ook.Daarom dat ik het banaan en rozijnenkoekjes heb gedoopt ipv banaan en chocolade.
  • Conclusie: zeker voor herhaling vatbaar maar dan zonder de cacaonibbs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...