zondag 9 februari 2014

Granaatappelgranita

Op de markt zag ik laatst deze aanbieding: "4 granaatappels voor €2".  Dat kon ik niet weerstaan. Maar na 4 dagen overnight oats met granaatappel was ik dat toch een beetje beu. En,hoewel het er het seizoen niet echt voor is, had vriendje zin in ijs. Ik ben altijd meer een roomijs eter geweest, hij een sorbet en softijs-lover. Maar bedacht ik om granita met granaatappels te maken. Ik had nog nooit granita gemaakt maar was al wel verschillende recepten voor granita tegengekomen.Leek me helemaal niet moeilijk dus ging ik direct een eigen recept proberen.

De eerste ekeer dat ik granaatappel at is nog maar een vijftal jaren geleden. Ik was toen op bezoek bij een vriendin van Marokkaanse afkomst. Sindsdien associeer ik granaatappels dan ook met Marokko. Net als dadels in melk, couscous, harissa en muntthee. Couscous in granita is volgens mij geen optie, harissa leek me iets te gewaagd maar munt en dadels zag ik wel zitten.

Ik was hier gisterenavond aan begonnen. Na veel wachten en trap lopen (mijn diepvries staat beneden in mijn halletje) was het eigenlijk te laat klaar dus hebben we het vandaag pas geproefd. En het resultaat was het wachten waard. Super lekker en gezond.

Dit recept is suikervrij, E-nummervrij en veganistisch





Voor 4 grote porties
  • 2 granaatappels
  • een halve eetlepel gedroogde munt
  • 3 grote dadels
  • 250ml water
  1. Haal de pitjes uit de granaatappel en probeer zoveel mogelijk velletjes te verwijderen.  
  2. Ontpit eventueel de dadels en snij in 4.
  3. Doe de helft van het water en de andere ingrediënten in de blender tot het1 massa is. Roer er de ret van het water door
  4. Zet in een bakje in de diepvries.
  5. Roer om het half uur met een vork door de granola
  6. Herhaal dit een keer of 8 tot je ijskristallen hebt.
  7. Serveer en bewaar eventuele rest in de diepvries.
Opmerking: Voor je de granaatappel in de blender doet zou je natuurlijk een paar pitjes apart kunnen houden om te garneren. Toen ik daaraan dacht was dat echter geen optie meer ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...