dinsdag 18 februari 2014

Boerenkoolstampot + restjesverwerking

In mijn eerste bestelling via de voedselteams zat boerenkool. Een groente die populair is in Nederland maar hier in België minder bekend. Ik had het nog nooit gegeten of klaargemaakt en mama had ook geen idee wat ik er mee moest. Toen ik er dit weekend was (met de auto en vriendje deze keer) kreeg ik wel een grote zak aardappelen mee. Ze hadden namelijk een iets te goede oogst gehad en begonnen door te krijgen dat ze alles niet alleen opkonden.




Gelukkig heb ik dan een Hollands vriendje in huis die direct weet wat ik met boerenkool en een overschot aan aardappelen moet maken: boerenkoolstampot. Hoe je dat maakt wist hij natuurlijk niet. En op internet begint elke recept zowat met: "Trek een zak gesneden boerenkool open."

Dus gisteren dan maar zelf aan de slag. Vriendje had het idee om gewon met een mes langs de steel van de boerenkool te snijden om zo alle blaadjes los te krijgen. Dat ging goed.


De worsten kwamen van de plaatselijke slager zodat je de exacte ingrediënten wel niet kent. Maar over het algemeen merk je het verschil tussen vlees wel. Supermarkt vlees krimpt meestal meer omdat er meer water inzit (extra gewicht). En voor dat beetje vlees da tik op een week eet maak ik me daar echt niet al teveel zorgen over. (de stamppot is E-nummer en suikervrij, de worst is afhankelijk van welke je koopt)

Voor 2,5 porties
  • 500gr boerenkool
  • 300gr aardappels
  • boter
  • 2 verse worsten
  • peper,zout,nootmuskaat
  1.  Schilde aardappelen, was ze en snij in stukjes
  2. Doe in een pan met water en zet het deksel er op
  3. Was de boerenkool en snij net naast de steel alle blaadjes los (was eventueel opnieuw in een vergiet)
  4. Als je ongeveer de helft van de boerenkool gesneden hebt zet je de aardappelen op.
  5. Snij de rest van de boerenkool
  6. Voeg de boerenkool samen met wat zout toe aan het kokende water van de aardappels
  7. Laat de aardappels ongeveer 15minuenkoken(ze moeten goed zacht zijn)
  8. Bak ondertussen de worsten in een een beetje boter (of olie)
  9. Als de aardappels goed gaar zijn giet je de aardappels en boerenkool af.
  10. Doe terug in de pot en pureer met een stamper of een vork. Kruid met peper, nootmuskaat en eventueel wat zout.
  11. Serveer met de worst
De halve portie was vandaag mijn vegan, rotzooivrije lunch. Ik had ze aangevuld met een stronkje witloof, een wortel en een halve ui. De groenten heb ik fijn gesneden en een vijftal minuutjes gebakken in olijfolie. En dan samen met een lepel mosterd onder het restje stamppot geroerd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...