dinsdag 24 september 2013

Duurzame dinsdag: Lang leve de lijn

Bussen, ik heb er nooit van gehouden. Bij mijn ouders reden er vroeger amper bussen. Enkel voor de scholen 's morgens en na de scholen 's avonds. En die bussen zagen er ook nog overvol uit en ik nam er nooit 1. Woensdagmiddag, geen bussen, weekend, geen bussen, 's avonds geen bussen.

Als ik ergens moest zijn nam ik de fiets. Mijn fiets,mijn vrijheid, al sinds de lagere school. Alles binnen een straal van 25km deed ik gewoon met de fiets. En alles wat verder was, daarvoor was er de trein (met een klein station op 10 minuten fietsen).

Toen ik 19 werd haalde ik mijn rijbewijs. Afstand over de 10km werd al snel met de auto gemaakt. Toen ik op school begon te werken en nog thuis woonde nam ik de trein. Toen ik huurde op 10km van de school nam ik de fiets en al te vaak nog de auto. Toen ik kocht werd het de auto en heel zelden de fiets (afstand naar mijn werk is 28km). Ik besefte al snel dat ik teveel uitlaatgassen veroorzaakte.

Na de zomervakantie besloot ik toch de bus eens te proberen. Nu ja,proberen, ik kocht direct maar een jaarabonnement. 237 EUR. Dat kwam veruit het goedkoopste uit, nog geen 20euro per maand. (En ik krijg ook nog  ongeveer 75% terugbetaald door de school)

Na nog geen maand bussen ben ik verkocht.Vriendelijke chauffeurs, stipte bussen (volgens mij stipter dan de nmbs), duidelijke website en duidelijke informatie aan de haltes. En ook belangrijk: geen parkeerproblemen.
Dit weekend ging ik naar mijn ouders. Vriendje kon niet mee en dus besloot ik ook dit met de bus te doen. Met mijn abonnement kan ik door heel Vlaanderen. De rit die met de auto 1 uur is duurde wel 3x zolang maar ik moest maar 1x overstappen. En ook dit vond ik leuk. Ondertussen is het 34 dagen geleden dat ik nog getankt heb en is de auto nog halfvol.

Lezen op de bus heb ik met ondertussen ook eigengemaakt zodat mijn busrit echt ontspanning is. En omdat ik tussen thuis en de bushalte 800moet lopen en tussen de bushalte en school 500m kom ik ook nog eens aan extra beweging toe.

Ik wil al lang nog eens naar het gallo-romeins museum in Tongeren en ik heb de busrit al opgezocht. Dit weekend komt et er misschien van.

Dus zet je twijfels aan de kant en ga voor de bus. Een serieuze besparing en vooral veel milieuvriendelijker




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...