zaterdag 9 december 2017

Witloofrolletjes

Ik kan er niets aan doen maar elke keer als er witlof in mijn groentepakket zit denk ik direct aan witloof met hesp en kaassaus. Allesbehalve veganistisch natuurlijk. Maar toen ik macaroni met pompoensaus at zag ik direct een mogelijkheid voor witloofrolletjes. Toen er (eindelijk) witloof in mijn pakket zat heb ik dat natuurlijk uitgeprobeerd en ik had gelijk.

Mijn vriend had wel witlof gerold in hesp maar at dezelfde saus en vond het ook heerlijk. Maar met tofu was het volgens mij toch lekkerder en zeker gezonder. 


Voor 2porties
  • 4 stronkjes witloof
  • Blok gerookte tofu (125-150gr)
  • 250gr pompoen
  • 160gr pastinaak
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 stuks zongedroogde tomaatjes
  • 3 lepels edelgistvlokken
  • 20gr paranoten 
  • 1 lepeltje mosterd
  • 1 lepeltje komijnzaadjes
  • 1/2 theelepeltje mosterdzaad
  • peper en zout
  • oijfolie
  • 300ml water
  1. Week de noten in water. Giet af als je ze nodig hebt.
  2. Snipper de ui en de knoflook.
  3. Snij de pastinaak en de pompoen in blokjes.
  4. Was het witloof en verwijder eventueel het bittere gedeelte.
  5. Snijd de tofu voorzichtig in dunne plakjes.
  6. Verhit olie in een pot en leg er het witloof in. Bestrooi met peper en laat een half minuutje bakken. Giet er dan een bodempje water bij en zet het deksel op de pot.
  7. Laat een achttal minuutjes stoven.
  8. Draai het witloof om, voeg eventueel nog wat water toe en laat opnieuw een achttal minuten stoven.
  9. Haal uit de pot en laat uitlekken.
  10. Verhit opnieuw wat olie in de pot en voeg het komijnzaad en mosterdzaad toe. Laat bakken tot het lekker ruikt.
  11. Fruit de ui en de knoflook en voeg wat zout en peper toe.
  12. Voeg de pompoen en pastinaak toe en bak eventjes rond.
  13. Voeg 300ml water, de paranoten en de zongedroogde tomaat toe. Breng aan de kook en laat koken tot de groenten zacht genoeg zijn.
  14. Haal van het vuur en roer er de mosterd en gistvlokken door.
  15. Mix tot een gladde saus en kruid bij indien nodig.
  16. Knijp vocht uit het witloof en rol in een tofuplakje. Leg in een ovenschaal en herhaal met de andere stronkjes.
  17. Overgiet de witloofrolletjes met de saus en bestrooi eventueel met broodkruimels.
  18. Bak ongeveer 10 minuten in de oven op 180C
  19. Serveer met gekookte of gepofte aardappels
OPMERKINGEN
  • Je kan de pastinaak ook vervangen door extra pompoen
  • De zongedroogde tomaatjes,mosterdzaad en komijnzaad kan je weglaten als je ze niet in huis hebt.
  • In plaats van paranoten en water kan je ook 300ml plantaardige melk naar keuze gebruiken.
  •  Ik sneed de ui,pompoen en pastinaak terwijl het witloof stond te stoven. De tofu sneed ik toen de pompoen aan het garen was.
  • In plaats van een blok gerookte tofu kan je misschien ook ergens sneetjes vinden. Maakt het wel gemakkelijker.
  • Wij hadden eigenlijk nog wel wat saus over maar geloof me, dat komt wel op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...