woensdag 11 maart 2015

Chinese kool met kikkererwten en ananas

Vorige week had ik de voorraadkast eens goed opgeruimd en vond daarin 3 blikjes ananas op siroop. Ooit gekocht voor ik suikervrij at en dan bewaard voor als ze eens van pas zouden komen. Ondertussen gebruik ik amper nog ananas uit blik en als ik het koop is het zonder suiker. Gevolg: de 3 blikjes waren houdbaar tot september 2014. Op zich zegt een t.h.t-datum (tenminste houdbaar tot) niets. De producent garandeert dat zijn product tot die datum een goede kwaliteit moet hebben. Dus zolang die datum niet voorbij is kan je reclameren over het product. Genoeg producten zijn veel langer houdbaar dan de datum aangeeft. Bier wordt er misschien zelfs beter op (behalve pilsbier). Maar uiteindelijk besloot ik om de ananas eindelijk eens op te gebruiken. Een eerste zet waren mini-pizza's. (Oud brood besmeren met tomatenpuree, ananas erop, gistvlokken erover en de oven in). Een ander idee was er volgend oosters gerecht mee maken. Natuurlijk kan je dit net zo goed (beter zelfs) met ananas op sap maken.
Voor 2 porties
  • 70gr rijst (ik gebruikte rode Camargue-rijst maar je kan vb ook zilvervlies gebruiken)
  • 100gr gekookte kikkererwten
  • 1 paprika
  • een kleine Chinese kool
  • een halve (rode) ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 3 ananasringen
  • 20 gr santen of 100ml kokosmelk
  • peper en zout
  • pilipili naar smaak
  • rijstolie of andere olie (kokosolie lijkt me ook lekker, denk ik nu pas aan)
  1. Kook de rijst gaar.
  2. Snipper de ui en de knoflook. Snij de paprika en kool in reepjes
  3. Meng de santen met 100ml kokend water.
  4. Verhit olie in een pan en fruit de ui en knoflook met een lepeltje pilipili (of minder)
  5. Voeg de kool, paprika en kikkererwten toe en bak een paar minuten mee
  6. Snij ondertussen de ananas in stukjes en voeg samen met de kokosmelk toe
  7. Roer er de rijst onder en smaak af met peper, zout en eventueel nog wat pilipili (ik houd wel van de combinatie zoet-pittig)
  8. Garneer eventueel met wat geraspte kokos. Smakelijk.
Duurzame tips
  • Ik gebruikte het kookvocht van de rijst om samen met de santen kokosmelk te maken.  Minder water nodig en dit water moest niet apart opgewarmd worden. Door de rode rijst kreeg ik licht roze kokosmelk.
  • Kook kikkererwten in een grote portie en vries e in kleine porties in (mijn 100gr kwam uit de diepvries)
  • Vries paprika's in de zomer in.
  • Chinese kool kan je goed bewaren als je gewoon altijd de buitenste bladeren eraf haalt. Ik gebruikte hier geen kleine kool maar een kool waarvan ik vorige week al een deel gebruikt had.
  • Wacht niet tot het water kookt voor je de rijst toevoegt. Doe die er direct bij en laat met een deksel erop koken.
  • Maak groentenrestjes (gekookt of rauw)op door ze hierbij te doen
  • Kook ineens extra rijst om rijstmelk mee te maken. 1x 200gr rijst koken is duurzamer dan 2x 100gr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...