donderdag 14 september 2017

Geroosterde tomaatjes

De wroeter in Kortessem had een overschot aan kerstomaatjes en via de voedselteams kon ik voordelig een bakje vn 3 kg kopen. En dus kocht ik er ineens 2 van. "Zes kilo tomaatjes, wat ga je daar in godsnaam mee doen?" Vroeg mijn vriend die alleen graag tomaten eet als er pizzadeeg onder en gesmolten kaas boven ligt. Opeten natuurlijk. En toen ik dit op tafel zetten keek hij septisch maar nadien zei hij dat ik het recept goed moest bewaren want dat dit in zijn top 10 kwam (ik heb maar niet gevraagd wat daar nog in staat).

Deze tomaatjes waren natuurlijk geen waterbommetjes uit de supermarkt maar echte smaakbommetjes uit Limburgse grond. Rauw proef je het verschil almaar geroosterd nog meer. De tomaatjes klaarmaken vraagt wel wat tijd maar je moet er zelf amper iets aan doen. Snijden, de oven in en ondertussen al voorgenieten met een glaasje wijn (of minder leuke dingen doen zoals afwassen of opruimen)
Omdat de over toch lang aan moest besloot ik de maaltijd aan te vullen met falafel en polentafrietjes. Dat heet efficiënt koken.

Voor 2 royale porties
  • 600gr kerstomaatjes
  • 1 lepel olijfolie
  • 3 teentjes look
  • een kleine ui (of een halve grote)
  • peper en zout
  1. Was de tomaatjes en halveer ze. Doe ze in een ovenschaal met de olijfolie en peperen zout en roer goed om.
  2. Haal 3 teentjes look van de bol maar pel ze niet.
  3. Pel de ajuin en snijd in grote stukken.
  4. Draai de tomaatjes zoveel mogelijk met de snijkant naar boven (zoals op de foto onderaan)
  5. Steek de stukjes ui en de knoflook er wat tussen (ui staat niet op de foto)
  6. Zet de oven op 180C en zet de tomaatjes er in. Laat gewoon een uurtje roosteren. 
  7. Ze zijn klaar als ze hier en daar wat zwart beginnen zien.
  8. Serveer met geroosterd brood, vers stokbrood, pasta, .... of polentafrietjes (zie opmerkingen)
    Voor ze de oven ingaan
OPMERKINGEN
  • Het recept voor de polentafrietjes vind je hier
  • De falafelballetjes maakte ik volgens dit recept, alleen zonder de sesamzaadjes. In plaats van ze in de pan te bak rolde ik er balletjes van die ik in de oven bakte
  • De tomaatjes stonden boven in de oven op de rooster. De polentafrietjes en falafel lagen eronder op de bakplaat. De baktijd voor de polentafrietjes is (onder de tomaatjes) ongeveer 30 minuten, de falafel 40 minuten. 
  • De knoflook kan je tijdens het eten gewoon pellen en zo opeten. MMMmmm
  • 600gr tomaatjes lijkt veel maar er verdampt wel veel vocht. Je hebt in ieder geval wel een goede portie groenten binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...