donderdag 17 juli 2014

Gevulde courgette

Als je iemand kent met courgette in de moestuin dan weet je dat er altijd een overaanbod is. Dus heb ik weer van iemand een hoop courgettes gekregen. Vind ik niet erg.
In de tijd dat ik pas begon te koken was courgette met kaas een van mijn eerste succes recepten. Later werden dat courgettes met gehakt en kaas. Maar nu besloot ik een veganistische variant te maken.

Voor 2 stuks
  • 1 courgette (ik gebruikte een gele maar dat maakt niet echt ui)
  • 2 klein wortelen (of 1 grote)
  • 50gr gedroogde bruine linzen
  • 1/4 ui (of ne halve als hij niet te groot is)
  • peper en zout
  • olie
  • 2  lepels edelgistvlokken
  1. Verwarm de oven voor op180Cen bekleed een bakplaat met bakpapier of bakvel
  2. Kook de linzen,snij de wortels in kleine blokjes en gooi ze na een 8tal minuten bij de linzen. Kook tot de linzen gaar zijn
  3. Snij de courgette in de lengte in 2 en hol in het midden een stukje uit. Bewaar het vruchtvlees
  4. Leg de courgettes op de bakplaat en zet al 5 minuten in de oven (haal dan uit de oven maar laat op de bakplaat liggen)
  5. Snipper de ui fijn en snij
  6. Verhit wat olie in een pan en fruit de ui
  7. Voeg de linzen, de wortelen en het vruchtvlees uit de courgettes toe en kruid met peper en zout (en kruiden naar keuze). Laat een paar minuten bakken.
  8. Vul de courgettes met het mengsel en zet nog eens 5 minuten (of langer) in de oven tot de courgette mals is.
  9. Bestrooi voor het opdienen met de edelgist en geef er de rest van de vulling bij
OPMERKINGEN
  • Edelgistvlokken zijn te koop bij de natuurwinkel. Ik betaalde €4 voor een pot waarmee ik lang zal toekomen. Je kan edelgistvlokken gebruiken om een 'beetje' een kaasachtige smaak te geven. Ze zitten vol met vitaminen. Je mag ze mee verhitten maar dan verliezen ze wel een del van de goede eigenschappen
  • Je kan de edelgistvlokken ook vervangen door kaas maar dan is het niet meer vegan meer
  • Lekker om zo te eten of met gebakken aardappeltjes of puree

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...