woensdag 7 augustus 2013

Moussaka alla ikke

In het weekend had ik van vrienden een aubergine en enkele courgettes gekregen. Verder had ik nog aardappelen in huis die ik niet goed kan bewaren. Wat gaan we dan maken? Moussaka natuurlijk. En ineens voor 2 dagen. Dan is het morgen lekker makkelijk de schotel terug de oven in.
Dit is ongeveer mijn manier van moussaka. Ik varieer altijd wel een beetje,afhankelijk van wat ik in huis heb. Dit is mijn versie van een klassieker. Voor een authentiek recept zal je ergens anders moeten zoeken.Maar het is wel lekker.

De kaassaus reflecteert een beetje teveel

Nodig voor 4 porties
  • 350gr gehakt (lams is lekker maar moeilijk te vinden. Ik heb gewoon runds-varkens gebruikt)
  • 1 aubergine
  • 1courgette (hier een gele courgette)
  • 400gr aardappelen
  • 2 teentjes look
  •  kleine ui
  • 300ml melk
  • 100gr yoghurt
  • 60gr feta
  • 2 wortelen
  • peper
  • cayennepeper
  • Provençaalse kruiden
  • kaneel
  • paprikapoeder
  • olijfolie
  1. Schil de aardappelen.Was ze en snij in schijfjes. Kook ze net gaar (ze mogen niet uit elkaar vallen).
  2. Pel de ui en knoflook en snipper fijn. Schil de wortels en snij in kleine blokjes.
  3. Verwarm olie in een grote pan en bak daarin de ui, wortelen, knoflook en gehakt. Kruid met cayennepeper, Provençaalse kruiden, kaneel en paprikapoeder
  4. Was de courgette en aubergine en snij in schijfjes (courgette kan je eventueel schillen.)
  5. Verwarm de melk op een zacht vuurtje (afwasbespaartip: kan in de pot van de aardappelen)
  6. als ze kookt klein zetten en de yoghurt en feta toevoegen.Roeren tot de feta gesmolten is (kan eventjes duren). Kruid met wat gewone peper.
  7. Neem een ovenschotel en leg in laagjes naar keuze.Bij mij was het eerst aardappel,daarop het gehakt mengsel. Dan een laag aubergine met daarop een laag courgette en als laatste laag nog de restjes courgette en aubergine.  (meerdere laagjes kan ook maar mijn hoge ovenschotel is ooit kapot gevallen)
  8. Overgiet met de kaassaus
  9. Zet ongeveer 20minuten in een voorverwarmde oven van 180C. (ovens zijn heel verschillend dus de tijd en temperatuur kan variëren).
  10. Eventueel kan je het serveren met een (Griekse) salade. Bij mij was het sla, tomaat, groene paprika, groene olijven, griekse peper en ui.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...