zaterdag 13 mei 2017

Rode wijnazijn

belgen zijn volgens de clichés echt bourgondiërs en ik doe daar aan mee. Zelfs de Nederlander in huis is zo ingeburgerd in België dat hij een lekkere wijn of biertje bij de maaltijd al kan waarderen. Maar natuurlijk zijn we geen dronkenlappen en over een fles wijn doen we soms wel 2 dagen. In het slechtste geval blijft er dan nog een restje over dat over het algemeen de derde dag toch niet meer echt lekker is. Wat doe je dan? Weggooien is echt wel zonde. Naar het schijnt kan je wijn invriezen als ijsblokjes om te gebruiken bij het koken. OF: je kan er wijnazijn van maken natuurlijk.



Voor een potje
  • 3 delen restje rode wijn (bijvoorbeeld 120ml)
  • 1 deel gewone witte azijn (bijvoorbeeld 40ml)
  1. Doe de rode wijn en de azijn in een glazen pot. 
  2. Dek af met een doek (zodat er geen vuil in kan maar wel zuurstof bij)
  3. Zet ongeveer 2 weken op een donkere plek. Roer regelmatig eens door d epot (ongever om de 2 dagen)
  4. Giet de rode wijnazijn over in een propere pot of fles en sluit goed af. Bewaar zoals gewone azijn.

OPMERKINGEN
  • Een pot open azijn stinkt natuurlijk wel. Houd daar rekening mee als je een plekje voor je pot kiest.
  • Waarschijnlijk lukt dit ook met een nieuwe fles wijn maar dat vind ik dan weer zonde.
  • Misschien lukt dit ook met witte wijn. Geen idee, dat drinken we niet zo vaak
  • Ik heb geen idee of er nog rest alcohol in de azijn zit. Voor de zekerheid niet aan kinderen geven.

2 opmerkingen:

  1. Snel weer bij je lezen! Ik was je uit het oog verloren, want ik gebruikte vooral bloglovin. Maar ik kreeg heimwee naar de bloggerleeslijst.
    Bedankt voor deze uitleg. Ik zou er nooit opgekomen zijn om azijn te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je terug bent! Azijn maken was bij mij ook maar een experiment. Maar aangezien het gelukt is deel ik het graag. Vanavond dan toch maar een flesje wijn opentrekken ;-)

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...