zondag 17 november 2013

Zelf wasmiddel maken voor alle was


Iets wat ik allang wou doen heb ik nu eindelijk ook gedaan: wasmiddel maken. Ik wilde dit in de zomer al doen maar had toen nog wasmiddel staan en met 2 propere volwassenen die enkel volle machines draaien gaat dat er niet zo vlug door. Nu was het dus op.

Ik vond op internet veel recepten voor 5 liter maar om het uit te proberen en omdat we echt niet zoveel nodig hebben maakte ik het op 2,5liter. Ik vond veel recepten waar soda aan werd toegevoegd maar volgens mij heeft dat een blekende werking en lijkt me dit niet zo goed voor gekleurde was en echt witte was hebben we helemaal niet zoveel. je kan gewoon dit wasmiddel maken en bij witte was wat sodakorrels toevoegen in het wasbolletje

Ik dacht dat het veel werk zou zijn maar het viel reuze mee. Vriendje heeft zich wel nuttig gemaakt door de zeep te raspen maar ik denk dat het anders ook maar 5 minuten is. Hiervoor gebruikte ik trouwens een rasp uit de uitzet vriendje. Ik zou niet willen dat mijn wortelen naar zeep smaken ;-)

Ik kocht 400gr marseillezeep (die is helemaal biologisch afbreekbaar)  voor 2,95EUR. 40gr kost dus maar 30 cent en ik heb 2,5 liter wasmiddel. Niet alleen milieuvriendelijk maar ook spotgoedkoop.

De was was heel proper en had geen chemisch geurtje. Nu is ons wasgoed ook nooit echt vies dus ik weet niet hoe het werkt op ketchupvlekken, modder, stiften,....uitproberen maar.

Dit recept geeft zo'n 2 literfles en een kwartje.

Nodig
  • 40 gr marseillezeep 
  • 2,5 liter water
  1. Rasp de zeep (makkelijkste is natuurlijk dat je gewoon van de blok raspt tot je 40gr hebt)
  2. doe het water in een kookpot en breng aan de kook (zet dus een deksel op de pot, dan kookt het sneller en bespaar je energie)
  3. voeg de zeeprasp toe aan het kokende water en roer tot alle stukjes opgelost zijn
  4. Laat 24 uur afkoelen
  5. Roer opnieuw door en giet in flessen met behulp van een trechter. Het lijkt wat op behanglijm maar het ruikt beter.
  6. Als je wil wassen gewoon een wasbolletje vullen en zo de wasmachine in.Of gewoon in het bakje voor wasmiddel van de wasmachine gieten.
Zijn er mensen die ook zelf wasmiddel maken of andere huishoudelijke producten? Tips zijn altijd welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...