dinsdag 22 augustus 2017

Fietsvakantie naar het exotische Nijmegen

Budgetvakanties zijn een rode draad door mijn leven maar na de aankoop van ons huis leek een supergoedkope vakantie nu wel gepast. Eerst dacht ik om terug via HelpX ergens te werken en te verblijven maar dan zit je weer met bus- of treintickets die best duur kunnen zijn (vliegen doe ik sowiso niet, al komt dat vaak goedkoper uit. Het is te vervuilend voor mij). En zo kwam ik dus op een fietsvakantie.

Omdat het mijn eerste fietsvakantie zou worden, en dan nog in mijn eentje, koos ik Nederland als bestemming: redelijk vlak, goede fietsinfrastructuur en vlakbij dus geen treinticket nodig. Alle spullen die ik nodig had vond ik in mijn eigen kast, bij mijn ouders of mijn zus. Niets moeten kopen dus. En kijk eens wat een hippe fietstassen.
De reis plannen is vaak al een deel van de pret. En daarvoor heeft de Nederlandse fietsersbond een geweldige website. Je kan van adres tot adres je route plannen en dan kiezen dat hij zoveel mogelijk over LF-routes loopt (LF = lange afstandsfietsroutes). En zo kwam ik op het idee om naar Nijmegen te fietsen en va 's 's-Hertogenbosch terug naar huis. Aangezien het ook nog leuk moest blijven ging ik voor ongeveer 60km per dag en en zocht ik wat kleine dingen om te bezoeken. En van thuis uit zocht ik al goedkope campings, allemaal onder de €10 per nacht (zonder elektriciteit want die had ik nergens voor nodig).


Met een uitgewerkte planning, al mijn kampeerspullen en een nieuwe batterij in mijn kilometerteller vertrok ik. De eerste dag al voor een bui kunnen schuilen maar ook dat hoort bij Nederland.
De eerste dag bezocht ik de "Historische groentenhof" in Beesel, de tweede ging ik voor de Graanbranderij in Arcen, de derde dag het interessante groentemuseum in Melderslo en de vierde dag het bevrijdingsmuseum in Groesbeek. Tussendoor wandelde ik door en stadjes, was ik roodverbrand en regende het toch ook elke dag en nam ik heel wat veren over de maas. Wel altijd goed voor mooie foto's
Dag 4 kwam ik ook aan in Nijmegen waar ik voor 2 nachten een verblijfplaats had gevonden via bewelcome, want het moest budget blijven natuurlijk.

Ik was nog nooit in Nijmegen geweest en vond het echt een gezellige stad. Door het reliëf vond ik ze niet echt Nederlands overkomen. Thuis had ik een stadswandeling in PDF gevonden en op mijn e-reader gezet zodat ik de stad makkelijk kon verkennen. En bij een fietsvakantie hoort een fietsmuseum en Velorama heeft echt een geweldige collectie fietsen. Zelfs het toilet was in thema

Na Nijmegen volgde ik de maas verder maar dit was het minst leuke deel van de tocht. Op internet kan je wel zien waar de route loopt en hoe ver het is maar niet dat de route tegen de wind in over dijken loopt. Met heel veel moeite haalde ik 14km/u (mijn gemiddeld rustig fietstempo was 19 km/u). Gelukkig kon ik tussendoor uitrusten door rond te wandelen in vestigingsstadjes als Grave, Megen, Ravenstein,...
De volgende dag fietste ik via Heusden (de omweg waard) naar een geweldige camping in Vlijmen. De camping op zich was niet zo speciaal maar het hele project (met zorgboerderij, dagopvang,...) vond ik wel goed.

Van daaruit zou ik via kamp Vught verder fietsen maar koude nachten en wisselvallig weer hadden duidelijk impact gehad. Toen dan bleek dat ik van openingstijd tot sluitingstijd in kamp Vught en barak 1B was geweest en om 17u nog 40km moest beginnen fietsen terwijl het stortregende en ik eigenlijk ziek was besloot ik toch maar op te geven en is mijn vriend me komen halen.

Spijtig dat ik mijn tocht vroegtijdig moest stopzetten maar ik wil volgend jaar gewoon terug op fietsvakantie. En ik stel voor dat je het zelf ook eens probeert.Waarom?

  • Het is goedkoop. Inclusief eten, campings en inkom kwam ik op gemiddeld €20/dag uit. In totaal een vakantie van langer dan een week (8 dagen) voor €160. Normaal was ik 10 dagen weggeweest en had de vakantie per dag nog goedkoper uitgevallen omdat ik geen dure musea meer ging bezoeken. (Ok, mijn vriend is me komen halen op 90km van huis maar dat was dus niet gepland en die kost heb ik niet meegerekend).
  • Goed voor je conditie en je lijn: elke dag fietsen, duidelijk lijk me
  • Goed voor het milieu: geen uitstoot van auto, bus, vliegtuig,... geen campings met zwembad, redelijk lokaal eten,...
  • Gewoon leuk om te doen.Je komt op plaatsen war je anders niet zou komen en reist rustig.
  • Ideaal om je hoofd helemaal leeg te maken
  • Als je niet teveel reliëf hebt voel je de bagage eigenlijk ook niet. Als je wandelen met een rugzak niet ziet zitten is dit dus een alternatief.
En nadelen? Je hebt wel degelijk materiaal nodig. Een goede fiets, stevige fietstassen, een compacte tent die je makkelijk kan opzetten, een warme slaapzak, ... Als je dat zelf moet kopen ben je veel geld kwijt. Maar waarschijnlijk kan je het wel lenen van vrienden of familie, gewoon vragen. Alleen die fiets dat is sowiso een investering waard. (Hoewel, ik heb een eenvoudige maar stevige fiets met 3 versnellingen. Was iets van €300 dacht ik.)
Wel belangrijk: Je bent zwaarder beladen dan normaal.Leuk als je bergaf gaat maar op gladde wegen is het soms oppassen in de bochten en van stilstand oversteken duurt ook langer dan normaal.    

Rotzooivrij eten op vakantie
Een groot voordeel van kamperen is natuurlijk dat je zelf kookt en dus alleen maar klaarmaakt wat je wil eten. Van thuis uit had ik couscous, rijst, havermout, olijfolie, linzen, zelfgemaakte noten/zaden/gdroogd fruit mengeling en kruiden (peper, zout, kaneel, paprikapoeder, koriander, chili) mee. Dit vulde ik gewoon aan met verse groenten of fruit (vers van bij de boer, bij de historische groentenhof, gewoon ergens gekocht langs de weg of bij de supermarkt) en 1x met een blik baked beans (bonen in tomatensaus).

Als ontbijt maakte ik een pap van havermout, water, fruit, gehakte noten en eventueel wat kaneel. Hier bijvoorbeeld met nectarine
Als avondeten groenten met linzen en rijst of couscous en 's middags het overschotje van de vorige dag. Omdat alles in de fietstassen moet passen had ik 1 gasflesje en 1 pitje mee. Maar ook een thermos dus ik heb me kunnen uitleven met thermoskoken (je brengt bijvoorbeeld rijst en/of linzen in voldoende water aan de kook en giet dit dan in je thermos. Die leg je neer en je maakt ondertussen in dezelfde pot de rest klaar. Af en toe eens schudden met de thermos. De rijst is dan ongeveer gaar tegen dat je de rest klaar hebt. (Ik had rijst die normaal 20 minuten moet koken mee).        
En als tussendoortje had ik fruit en notenmengeling. De maaltijden waren niet spectaculair maar als je ergens buiten zit de koken en eten smaakt het altijd lekker. Gelukkig waren zowat alle campings voorzien op trekkers en was er bijna steeds een afdak en tafels en stoelen. En na het koken was het tijd om te douche, af te wassen en wat te lezen of met iemand een babbeltje te slaan.lekker relaxt dus allemaal.

Heb jij al ooit een fietsvakantie geprobeerd? Eventueel nog tips?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...