dinsdag 6 juni 2017

Home made chocopasta

Zaterdag heb ik zelfgemaakte choco al vermeld. Hij stond toen niet op de foto omdat ik die pas de dag zelf gemaakt had (in tegenstelling tot de andere dingen die ik op voorraad had). Nu heb ik al wel vaker choco gemaakt, bijvoorbeeld met de pulp van notenmelk, met een restje gesmolten chocolade, met cacaoboter, of gewoon zonder op de hoeveelheid van de ingrediënten te letten. Maar nu heb ik het eens goed uitgeschreven, van moetens.

Een collega van mij begeleidt een praatgroep Nederlands in een buurthuis waar vooral jonge Marokkaanse moeders naartoe komen. Ze zouden een paar lessen werken rond gezondheid en ook suiker zou aan bod komen. Naar aanleiding daarvan vroeg mijn collega dus of ik met hen suikervrij lekkers wou maken. Dat zag ik natuurlijk direct zitten maar er waren wel een aantal voorwaarden: goedkope producten (of toch goedkoop in een Marokkaanse winkel), gemakkelijk uit te leggen, het moesten voor hen herkenbare ingrediënten zijn en het moest toch ook nog zoet genoeg zijn.


Een eerste recept was voor amandelabrikozencake, daarnaast  had mijn collega zelf een recept voor haverkoekjes met banaan. En ook een zoete dip en deze nutellavariant werden gemaakt. Dit recept is goed voorzien op de zoete smaak van de deelnemers. Zelf neem ik eerder 70gr dadels maar dat kan je naar wens aanpassen.

Voor een normale pot
  • 150gr hazelnoten
  • 100gr dadels zonder pit
  • 2 lepels cacaopoeder zonder suiker
  • een paar eetlepels water 
  1. Snij de dadels in 4 en doe in een kom met water. Laat minstens 10minuten weken.
  2. Verwarm een droge pan op het vuur. Als de pan heet is gooi je de hazelnoten erin. Laat ze al roerend ongeveer 8 minuten roosteren.
  3. Ontvel de hazelnoten. Dit kan met behulp van een deegroller of een handdoek (leg de noten op een propere handdoek, vouw de handdoek dicht en wrijf met je handen over de handdoek. Zo wrijven de noten tegen elkaar en ontvellen ze). 
  4. Doe de ontvelde hazelnoten in een keukenrobot en mix ze.
  5. Haal de dadels uit het water en doe ze samen met het cacaopoeder en 2 lepels (week)water bij de noten.
  6. Mix tot alles een glad geheel is en voeg indien nodig nog wat water toe.

OPMERKINGEN
  • gebruik dus minder dadels naar smaak.
  • Hazelnoten roosteren kan je ook in de oven maar als je daarvoor speciaal de oven moet aanzetten is het wat energieverspilling.  
  • Als je al geroosterde noten hebt moet je ze natuurlijk niet opnieuw roosteren
  • Je kan het jezelf ook gemakkelijk maken en al ontvelde noten gebruiken of ze gewoon niet ontvellen. Ik ontvel ze niet 100% omdat het dan een prutswerkje wordt maar het meeste haal ik er wel vanaf.
  • Het weekwater van de dadels kan je gewoon gebruiken. Het weken is vooral om de dadels lekker zacht te maken zodat de hakmolen minder werk heeft. Overschot van weekwater kan je bijvoorbeeld gebruiken om notenmelk te maken. Of geef het aan de plantjes.
  • Naar smaak kan je in plaats van water ook hazelnotenmelk gebruiken.
  • Als je graag super donkere choco wil kan je meer cacaopoeder toevoegen.
  • Bij de Oxfam wereldwinkels vind je suikervrij cacaopoeder dat ook fairtrade is.
  • Ik heb de choco nooit langer dan 4 dagen kunnen bewaren dus ik weet niet goed hoe lang hij houdbaar is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...