zaterdag 4 februari 2017

Nutellabrownie

De bonenbrownie, ik blijf er varianten op verzinnen. Deze keer met cacao en hazelnoten, vandaar de naam nutellabrownie. aar in tegenstelling tot de bekende chocopasta is deze brownie suikervrij en zuivelvrij.

Hoewel, suikervrij? Op de foto zie je een brownie met een laagje pure chocolade van 83% erop. Hiervoor heb ik gewoon chocolade au bain marie gesmolten en over de brownie gesmeerd. Niet noodzakelijk maar ik had bezoek en dan ziet het er net wat leuker uit. Daarnaast had ik ook brownies zonder chocoladelaagje en die waren net zo lekker.

Voor ongeveer 12 porties
  • 300gr zelfgekookte zwarte bonen (ongeveer 150gr gedroogde)
  • 40gr rijstolie
  • 1 appel
  • 60gr havermout 
  • 4 lepels agave 
  • 1 lepel lijnzaad en 3 lepels water
  • 1 lepel vanille-extract
  • 60gr hazelnoten
  • 3 lepels cacaopoeder
  1. Meng het lijnzaad met het water en zet opzij
  2. Hak ongeveer de helft van de hazelnoten grof en zet opzij
  3. Was de appel en verwijder het klokhuis
  4. Doe de bonen, rijstolie, appel, havermout, agave, vanille-extract, cacaopoeder, lijnzaad en de hele noten in een kom. Zet er de soepmixer in en mix tot een glad mengsel
  5. Roer de gehakte hazelnoten door het mengsel
  6. Verdeel het deeg over een ingevette ovenschaal of cakevorm (2 rechthoekige of 1 rechthoekige en een paar muffinvormpjes)
  7. Zet de oven op 200C en bak de brownie in ongeveer 25 minuten gaar. 

OPMERKINGEN

  • Misschien heb ik een sterke mixer maar de hele hazelnoten en de appelkwarten worden zonder problemen fijngemixt. Als je mixer niet zo sterk is eerst de appel en de noten fijner snijden
  • de oven voorverwarmen is niet nodig en zo verbruik je alleen meer energie. Is hij toch warm dan kan je baktijd waarschijnlijk wat verkorten.
  • Ik kook peulvruchten altijd in grote hoeveelheden en vries ze dan gekookt in. Zo heb je altijd bonen die bijna klaar voor gebruik zijn (ik laat ze wel ontdooien). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...