woensdag 10 januari 2018

Rodekoolsoep

In de week voor Kerstmis had ik lekkere salade met rode kool gemaakt. Maar daar zat ik dan met een halve rode kool en een restje witte kool terwijl we een paar daagjes weg zouden gaan. Mijn standaardoplossing om verse groenten te bewaren: er soep van maken. Dat moest toch ook lukken met rode kool. Ik deed er ineens nog 2 overgebleven mandarijntjes bij en kruiden die me lekker leken.
Door deze soep te maken en in te vriezen voorkwam ik voedselverspilling en had ik bij terugkomst ineens een gezonde maaltijd:soep met crackers.
Eventueel had

Voor ongeveer 6 porties
  • een halve rode kool (ongeveer 600gr)
  • 200gr witte kool (of extra rode kool)
  • 1 ui
  • 1 stukje gember
  • 2 mandarijntjes
  • 1 lepel (rijst)olie
  • 1 theelepeltje misopasta
  • 2 kruidnagels
  • 2 kardemompeulen
  • een half theelepeltje anijszaad
  • peper en zout
  1. Snipper de ui, schil de gember en snijd fijn.
  2. Snij de kool in reepjes. Schil de mandarijn en verwijder de meeste witte velletjes.
  3. Plet de kardemompeulen
  4. Verhit olie in een grote pot en voeg de ui, kruidnagels, kardemom en anijszaad toe. Fruit de ui.
  5. Voeg de kool toe en roer bak 2 minuutjes.
  6. Voeg ongeveer 800ml water, de mandarijntjes en de misopasta toe.
  7. Breng aan de kook en laat ongeveer 20 minuutjes koken.
  8. Haal van het vuur en mix glad met de soepmixer.
  9. Voeg wat peper en zout toe.Proef en kruid bij indien nodig.
  10. Klaar.
OPMERKINGEN
  • ik gebruik hier misopasta in plaats van bouillon.
  • Geen anijszaad? Gebruik eventueel een stuk steranijs. Niet hetzelfde maar toch.
  • Waarschijnlijk is dit ook lekker met enkel witte kool i.p.v. rode koolmaar dan ziet het er lang niet zo leuk uit
  • Nog lekkerder wordt het als je de soep serveert met een lepel zonnebloemspread of paranotenkaas  
  • Sesamzaad of tahin lijkt me er ook wel lekker bij. Sesamzaad crackers zijn het in ieder geval wel ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...