zondag 10 juli 2016

Inspiratieboekje van oud papier

Op het einde van het schooljaar is het tijd om eens goed op te ruimen. Hoewel ik probeer om niet teveel papier te verspillen (recto-verso kopiëren, niet meer kopieën dan er cursisten zijn, overschot van kopies bewaren voor het volgend schooljaar,...) heb ik toch altijd een hele hoop papier over. Een deel wordt gerecupereerd als kladpapier maar als mijn kladpapierlade vol zit kom ik meer dan een schooljaar toe. Tezelfdertijd kreeg ik van mijn moeder ook libelles van de voorbije weken.   Dus zat ik met een overschot aan kladpapier/oudpapier.
En thuis of onderweg schrijf ik altijd vanalles op kleine kladpapiertje som die nadien weer kwijt te spelen. Daarbij was het niet echt zomerweer was ging ik maar aan het knutselen.
Eigenlijk ben ik niet zo'n knutsel maar ik ben eraan begonnen tijdens het EK. Al kijkend naar toch een beetje saaie wedstrijden (lang leven de Live-stream van sporza voor mensen zonder tv) heb ik alles gemaakt. Geen idee hoe lang ik er over gedaan heb.



Wat heb je nodig
  • Heel veel wit kladpapier (hier aan een zijde bedrukt)
  • Eventueel gekleurd oud papier of dun karton, mag ook bedrukt zijn (als tabbladen)
  • enkele tijdschriften, oude wenskaarten,...
  • perforator
  • schaar
  • lijm, plakband, dubbelzijdige tape,..
  • een breekmes kan ook handig zijn
  • Een ringetje van een een oude sleutelhanger of een mooi lintje
  • stempeltjes, potloden, stickers,... alles wat je hebt liggen en waar je anders toch niets mee doet
  • Eventueel dik karton voor een extra versteviging
  1. Bedenk wat je allemaal apart wil opschrijven in het boekje en hoeveel "tabbladen" je nodig hebt.
  2. Snij het witte papier in een maat naar keuze. Maak bovenaan een gaatje met de perforator 
  3. Snij het gekleurd papier of karton ietsjes groter dan het witte papier. Dit worden je tabbladen. Maak ook hier gaatjes in
  4.  Snij eventueel 2 stukken van het dik karton even groot als de tabbladen en maak ook hier een gaatje in
  5. Zoek in de tijdschriften of op kaarten mooie tekeningen, foto's, leuke zinnen, positieve woorden,.... en knip mooi uit
  6. Maak een schikking van woorden, tekeningen,... op je tabbladen. Plak ze vast als je tevreden bent
  7. Versier de witte bladen met de rest van de foto's, eigen tekeningen, stempels, zelfgeschreven spreuken,... 
  8. Verdeel de bladen over de tabbladen. 
  9. Hang alles aan de ring (let er eventjes op dat alles in dezelfde richting zit)
De losse notieblaadjes

De losse tabbladen

OPMERKINGEN
  • Ik heb 4 "tabbladen" in mijn boekje. Die zijn in een andere kleur zodat ik ze gemakkelijk vind. Ik heb een inpiratiestukjes (geel papier), een boodschappenlijstje/receptenstukje (groen papier), een persoonlijk to to lijstje en een lijstje voor zaken i.v.m. mijn werk. (rood papier)  
  • Maak je boekje niet te dik. Je kan de gebruikte bladen gewoon afscheuren en nadien nieuwe notablaadjes toevoegen. Ik heb er nog een deel als reserve liggen.
  • Het karton heb ik niet echt versierd. Als je hier kleine dingen op gaat plakken blijven ze misschien ergens achter hangen.
  • Als je geen ringetje hebt kan je ook een mooi lintje gebruiken maar met een ringetje kan jet het mooi "flappen."
  • Als je verstevigingsringetjes hebt liggen (van die ronde plakkertjes voor over perforatiegaatjes) kan je die zeker over de tabbladen plakken. 
  • Op dezelfde manier kan je een (reis)dagboek, receptenbundel, agenda,... maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...