zondag 25 januari 2015

Savooirolletjes met couscous

Gisteren kwamen er 2 bevriende koppels eten en was ik niet van plan de hele avond in de keuken te staan. De oplossing? Een voorgerecht en dessert dat je op voorhand kan maken en een stoofpotje met een lamsgebraad in de oven. Enig nadeel: Het was zo gezellig dat ik vergeten was foto's te nemen.
Gelukkig had ik 1 reserve voorgerechtje en heb ik daar een foto van gemaakt.
Voor 6 porties (voorgerecht)
  • 6 grote bladeren van een savooikool 
  • 120gr parelgerst of couscous
  • 2 teentjes knoflook
  • een halve ui
  • olijfolie
  • 12 olijven (zwart en/of rood)
  • 8 gedroogde tomaten
  • een handje zonnebloempitten
  • Provençaalse kruiden
  • Peper en zout
  • 700ml passata 
  1. Was de savooi bladeren en verwijder met een mes de dikke nerf
  2. Breng een grote pot met gezouten water aan de kook. Blancheer de savooibladeren ongeveer 2 minuten (eventueel in meerdere porties). Haal ze met een schuimspaan uit het water en laat uitlekken in een vergiet
  3.  Doe de gerst of couscous in het zelfde water en laat koken tot het gaar is (kijk op de verpakking) en giet af in een vergiet. Laat uitlekken
  4. Snipper de ui en de knoflook en snij de tomaatjes en olijven in kleine stukjes
  5. Doe olijfolie in de pan en fruit de ui en de knoflook.
  6. Voeg de tomaatjes, olijfjes en zonnebloempitjes toe en bak een tweetal minuten.
  7. Voeg de gerst/couscous toe en bak goed roerend ook een tweetal minuten mee. Haal dan alles uit de pan
  8. Doe de passata in de pan en zet op het vuur. Meng er een lepel Provençaalse kruiden onder en kruid met peper en zout. Laat een beetje inkoken terwijl de rolletjes maakt.
  9. Leg een savooiblad op je werkblad en leg in het midden 1 a 2 lepels van het couscousmengsel. Plooi het pakketje dicht en draai om (zodat het niet terug openvalt). Herhaal met de volgende pakketjes.
  10. Leg alle rolletjes met de open kant naar onder in de passata en laat een tien minuutjes pruttelen onder een deksel. Serveer eventueel met een restje van het couscousmengsel
 OPMERKINGEN
  • Ik nam 7 savooibladeren en maakte 7 rolletjes, zo had ik eentje reserve en kon ik de mooiste 6 serveren.
  • Ik had tot en met stap 9 een half uurtje voor aankomst van de gasten gedaan. Als iedereen er was heb ik stap 10 pas gedaan (ik had het vuur onder de passata natuurlijk ook wel uitgezet
  • In een iets grotere portie ook geschikt als hoofdschotel als je er nog wat extra groenten bijdoet.
  • Draai de rolletjes niet om als ze in de pan liggen, dat lukt namelijk niet echt. schep er eventueel wel wat tomatensaus over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...