dinsdag 13 januari 2015

Last minute lunch

Heb je net een lekker vers speltbrood gebakken, bedenk je je dat er eigenlijk niets goed in huis is op erop te doen. Dan maar een heel snele salade maken voor bij het brood te eten. Zonder afwas is het eigenlijk nog geen 10minuten werk. Een snel experiment gisterenavond gaf mij vandaag deze lekkere lunch.

Voor 2 porties
  • 1 dikke snede knolselder (zie opmerking)
  • 1 zoete appel
  • 1 lepel appelazijn
  • 2 lepels lijnzaadolie
  • een klein beetje appelstroop (optioneel)
  1. Snij een snede knolselder van een knol en schil. Snij in een grove stukken
  2. Doe de knolselder in de hakmolen en draai tot het kleine stukjes zijn (niet te ver draaien). Indien nodig doe je dit in 2 porties. Doe de knolselder in een bakje.
  3. Was de appel, verwijder het klokhuis en "rasp" op dezelfde manier. Doe bij de knolselder
  4.  Meng de appelazijn met de stroop(steek een beetje kapot met je lepel) en olie. Roer door de knolselder.
  5. Werk eventueel af met noten, rozijnen, zaden,pitjes,...
  6. Lekker met speltbrood.
 OPMERKINGEN
  • Een knolselder is meestal teveel voor 1 maaltijd. Ik snij altijd eerst het deel met de wortels weg en snij dan sneden van de knolselder.  De rest van de knol bewaar ik losjes in krantenpapier verpakt in de groentelade van de koelkast. Het voorste gedeelte verkleurt wel een klein beetje maar dit doet niets af aan de smaak
  • Ik gebruik zelfgemaakte appelazijn. Misschien is die zachter dan gekochte azijn dus je moet zelf de smaak van de dressing maar bepalen.
  • Nu ik dit zit te typen bedenk ik dat dit met boekweitkorrels ook wel lekker zou zijn. 
  • Je kan natuurlijk de knolselder en appel ook met de hand raspen, gebruik je minder elektriciteit maar als het snel moet gaan is een hakmolen wel handig.
  • Ik eet gewoon deze salade op brood. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...