dinsdag 6 januari 2015

Review: Damhert Insecta nuggets

Ik probeer veel veganistisch te eten omdat dit duurzamer is. Vleesproductie vraagt namelijk veel water en veevoeder. Ook de productie van bepaalde dierlijke producten zijn niet echt milieuvriendelijk. Dierenleed is voor mij niet de belangrijkste reden. En omdat ik ook wel eens houd van iets nieuw was ik dan ook benieuwd naar het eten van insecten. Insecten zijn namelijk een duurzamere bron van dierlijke eiwitten.

Ik ben echter geen fan van nepvlees. Vaak vol met rotzooi, redelijk prijzig en soms ziet het er ook nogal belachelijk uit.

Maar dus toch een review van de Damhert Insecta nuggets.



Niet gekocht maar gekregen van een collega. Ze lagen volgens haar naast het vegetarisch vlees (wat een belachelijke term is) en aangezien insecten ook dieren zijn ging ze die niet opeten. En ze ging er van uit dat ik ze wel wou opeten.

Wat erin het doosje?
8 nuggets van elk 20 gram wat neerkomt op 160gr in totaal. Voor mij 2 porties
In de nuggets zitten: water, gemalen buffalowormen (14%), plantaardige olie (zonnebloemolie) (14%), tarwegluten (13%), tarwebloem (13%), zout, witte peper, kippenei-eiwitpoeder, inuline, tarwezetmeel, aardappelvezels, zetmeel (maïs, tarwe), emulgator (guargom), gist, paprikapoeder, kurkuma.

Bereiding?
Makkelijk en  snel te bakken in een pan met wat olie of in de oven

Smaak
Vrij neutrale smaak, geen overheersende smaak. De textuur is zacht, ik denk dat het vrij dicht aanleunt bij gewone kipnuggets (wat ik nooit veel gegeten heb dus ik ben geen kenner). Ik at het met geroosterde groentjes en een zelfgemaakt sausje en dit was lekker


Mijn mening
Lekker en makkelijk maar toch niet echt iets wat ik zelf zou kopen.
  • De kostprijs is ongeveer €4 voor 160gr wat neerkomt op €25/kg
  • De ingrediënten zijn niet superslecht maar toch ook niet echt iets wat me aanspreekt
  • De smaak is neutralen het gaf niet echt een wauw gevoel
  • Het is verpakt in een plastic schaaltje met nog eens karton rond wat mij niet echt aanspreekt bij een duurzaam product 

Conclusie
Als je eens iets anders wil proberen en duurzamer vlees wil eten kan het af en toe eens interessant zijn. Ik wacht verder op minder bewerkte insecten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...