donderdag 22 januari 2015

Chinese tomatensoep

Vriendje ging gisteren koken, wok met glasnoedels en kip. Alleen was hij vergeten kip te kopen waardoor het vegetarisch (zelfs veganistisch) werd. Gewoon broccoli, koolrabi, paksoi (allemaal uit mijn groentepakket) en paprika (uit de diepvries). Daarbij maakte hij mijn lekkere zoet-zure saus met agave i.p.v. honing want dat laatste komt bij mij niet uit een knijpfles en dat vindt hij ongemakkelijk.
Zoals ik had verwacht was er ook veel over maar daarom had ik ook Chinese maaltijdsoep op mijn lunchmenu staan voor vandaag en morgen. Gisteren snel gemaakt en vandaag lekker gesmuld en de rest in de diepvries gestoken natuurlijk.

Voor ongeveer 6 porties
  • een halve broccoli
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • een halve koolrabi
  • een halve paksoi
  • 1 paprika
  • 1 wortel
  • prei groen van 1 prei
  • 2 stengels soepselder
  • 750ml passata
  • 1,5 liter water
  • 3lepels azijn
  • 3 lepels agave of honing
  • pilipilipoeder
  • peper en zout
  • een stukje verse gember of gemberpoeder
  • een restje noedels of rijst
  • rijstolie
  • 2 handjes spliterwten
  1. Snij alle groenten fijn
  2. Snipper de ui en de knoflook
  3. Verhit olie in een grote pot en fruit de ui en de look met een half lepeltje pilipili
  4. Voeg de andere groenten toe
  5. Voeg de passata en het water toe
  6. Voeg ook de azijn, honing en gember toe
  7. Breng met een deksel erop aan de kook en laat 30 minuutjes koken
  8. Roer er dan het restje noedels of rijst onder
  9. Klaar
OPMERKINGEN
  • De hoeveelheden zijn ongeveer geschat. Het waren restjes en ingevroren groenten.
  • als je ook zoetzure saus gemaakt heb kan je de hoeveelheid azijn en agave verminderen en het restje saus erbij kappen.
  • Super lekkere wintersoep

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...