zaterdag 19 juli 2014

Watervoetafdruk

Ik heb een geweldige website ontdekt: www.watervoetafdruk.be. Op deze site kan je nagaan wat de watervoetafdruk en de ecologische voetafdruk van verschillende voedingswaren is.
Best wel schokkend: Cashewnoten scoren slechter dan rundsvlees! En nu heb ik net nog een zakje gekocht.

Ook leuk op deze site is dat je per maaltijd kan berekenen wat de voetafdruk van de maaltijd is. Je kan 2 menu's met elkaar vergelijken en dat is misschien wel leuk als je nog twijfelt wat je wil maken of wat het verschil zou zijn als je er een vegetarische variant van zou maken of aardappelen ipv rijst zou eten.

Voor deze berekening moet je spijtig genoeg wel registreren en inloggen maar het loont de moeite. Om het elke dag te doen is het wat te omslachtig maar als je eens twijfelt of je goed bezig bent is het wel interessant.

Ik heb eens even een vergelijking gemaakt tussen de gevulde courgette van donderdag en de goulash met courgettetagliatelle. Omdat de courgette 2 porties was en de goulash 4 heb ik de ingrediënten van de goulash ook maar voor de helft geteld. Edelgistvlokken kon ik niet selecteren en zijn dus ook niet meegenomen in de vergelijkingen.

3x raden wat menu 1 was en wat menu 2.  Bij menu 1 is het donkerblauwe 50gr gedroogde linzen. Bij menu 2 is dat 250gr rundsvlees (biologisch en lokaal dan ook nog).

Dus als je eens twijfelt of het is een luie regenachtige dag vind ik deze website echt wel de moeite.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...