dinsdag 23 juni 2015

Rotzooivrije anticonceptie



De grootste rotzooi die ik in mijn lijf stopte was al jaren de pil. Daar wou ik allang vanaf maar ik had nog een voorraadje liggen en wist niet goed waar beginnen.
De natuurlijkste anticonceptie is natuurlijk geen seks meer hebben of een temperatuur- of kalendersysteem waar ik ook niet voor te vinden ben. Waar is dan de spontaniteit en zo geweldig ben ik niet in zo'n dingen. En verder wil ik ook iets wat echt werkt.
De andere, al iets minder natuurlijke oplossing, die in mij opkwam was een koperspiraal. Geen hormonen, nergens aan denken en geen zwangerschap. Leek me ideaal en ik heb het dus ook gedaan.
 Stap 1: naar de huisarts gaan (normaal consult)
Ik wist niet goed waar ik moest beginnen. Ik heb geen vaste gynaecoloog maar wel een huisarts die tijd maakt en niet bij het minste medicatie voorschrijft. Dus afspraak gemaakt en dan uitgelegd dat ik geen pil meer wou en dacht aan een koperspiraal. De dokter overliep alle mogelijke opties met voor- en nadelen nog eens. Toen ik definitief voor de koperspiraal koos kreeg ik een voorschrift mee en de mededeling dat ik voor het plaatsen naar een gynaecoloog moest en best een afspraak vlak na een menstruatie had.

Stap 2: naar de apotheek (€45)
Een koper spiraal hadden ze bij mij niet in de apotheek en moest dus besteld worden. De volgende dag was het er al.

Stap 3: naar de gynaecoloog (normale consultatie)
Een afspraak bij een gynaecoloog maken ging heel vlot (tenzij je voor een vrouw zou kiezen maar mij maakt het allemaal niet uit). Tijdens de consultatie werd er eest een echo gemaakt om te kijken of alles in orde was en nadien werd de spiraal geplaatst. Niet echt leuk eerlijk gezegd. De gynaecoloog zei ook dat er nog iets kon fout gaan en dat er voorlopig andere voorbehoedsmiddelen gebruikt moesten worden

Stap 4: controle bij de gynaecoloog (normale consultatie)
6 weken na de plaatsing werd er via een echo gekeken of alles nog goed zat. Dat was het geval en dus was het vanaf nu veilig. Na een jaar moet ik wel teruggaan voor een nieuwe controle

Wat was mijn ervaring
Prijs: ik had gehoord dat het duur was maar ik gok dat het uiteindelijk goedkoper is dan de pil (afhankelijk van welke je neemt). De gynaecoloog sprak over 3 jaar.
Pijn:  het plaatsen had ik een beetje onderschat.Er was me wel vertelt dat het bij vrouwen die nog geen kinderen gebaard hebben pijnlijker kan zijn maar ik dacht dat het enkel het inbrengen was. Nadien heb ik echt een paar uur plat moeten liggen van de krampen. Dit omdat je baarmoeder de spiraal wil verstoten. De volgende dag was dit wel over maar leuk was het zeker niet.

Voordelen:

  • Geen hormonen dus dat vind ik wel een leuk idee. Ik voel me ook rustiger (minder emotioneel) en heb precies meer zin in seks.Kan natuurlijk ook allemaal tussen de oren zitten 
  • Gemakkelijker: nergens aan denken. Alleen een jaarlijkse afspraak. Ook dat zorgt voor meer rust en voorkomt dat je tijdens het bedrijven van de liefde er opeens aan denkt dat je de pil nog niet genomen hebt. 
  • Er zijn zo van die krantenartikels over meisjes die trombose krijgen door pilgebruik. Ben ik ook weeral vanaf met mijn koperspiraal. 
  • Voor de pil moest je misschien halfjaarlijks naar de huisarts. Dat hoeft nu niet meer (wel jaarlijks naar de gynaecoloog) 
  • Ook als je eens onverwacht ergens blijft slapen of op vakantie gaat is er geen problemen met een vergeten pillenstrip. 
  • Al de hormonen van pilgebruik komen ook in het afvalwater en verder terecht. leuk om te weten dat ik daar niet meer mee meedoe.
  • De prijs viel goed mee. €73 (€45 voor de spiraal, €4 voor een doktersbezoek. 2x €12 voor een de gynaecoloog) en jaarlijks nog eens opnieuw €12


Nadelen

  • Toen ik de pil nam had ik maar kort en weinig bloedverlies. Met de koperspiraal heb ik (denk ik,want het is al lang gleden) weer terug menstruaties zoals vroeger. Langer en heviger.De eerste keer heb ik een deel van mijn achtergebleven voorraad wegwerpspullen opgebruikt maar ik heb direct wasbaar maandverband bijbesteld. 
  • Met de pil weet je wanneer je regels eraan komen. Met de koperspiraal is het toch handig om iets in je agenda te noteren zodat je voorbereid bent. 
  • Het plaatsen was echt niet leuk maar het was maar eenmalig (of om de paar jaar)

CONCLUSIE:

Eigenlijk heb ik spijt dat ik niet eerder ben overgestapt!

2 opmerkingen:

  1. Je schrijft over de koper spiraal. Ik neem aan dat het niet de Mirena spiraal is ?? Die bevalt mij heel goed. 60% minder hormonen dan de pil.Kan 5 jaar blijven zitten, ook de menstruatie is heel licht. Maar je hebt natuurlijk niks meer aan deze informatie. Marije

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de reactie. Ik heb geen mirena spiraal. In een koperspiraal zitten helemaal geen hormonen.

      Verwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...