zondag 16 februari 2014

Koffie-extract

Een vriendin van mij is jarig. Ze is gek op bakken maar ze gebruikt echt van die chemische bakaroma's. Dus had ik een drietal weken geleden de ingeving om een extract voor haar te maken. Mijn eerste idee was gewoon vanille-extract maar ze eet niet suikervrij en maakt haar eigen vanillesuiker. Dus dat viel al af. Toen bedacht ik dat ze gek is op koffie. Dus waarom geen koffie-extract maken?
Als het met vanillestokjes lukt moet het met koffiebonen toch ook werken? Voor de zekerheid maakte ik 2 flesjes: eentje voor mezelf om te testen en eentje voor haar.

Voor een flesje van 250ml
  • (goedkope) vodka
  • 2 handjes koffiebonen
  • een leeg flesje (dit was van ahorniroop)
  1. Reinig het flesje en steriliseer het.
  2. Doe de koffie bonen in het flesje
  3. Overgiet met vodka
  4. Bewaar op een donkere plaats en schud elke dag om
  5. Te gebruiken na 2 a 3 weken.
De vodka wordt heel snel bruin van de koffie en het ruikt er ook hard naar. Een strikje errond en het is klaar. Ik hoop dat ze er blij mee is.

En deze week ga ik eens experimenteren met met mijn flesje dus dat word vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Ook een idee, zelf heb ik het gemaakt met sinaasappelschil. Groetjes: zijeetook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee. Ik had er al gedacht maar had schrik dat het ging schimmelen ofzo. Ik zal het ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...