maandag 26 januari 2015

Lamsgebraad met wintergroentjes

Dit had ik zaterdag gemaakt toen ik gasten had. Heel makkelijk maar toch en beetje chique. Alleen spijtig dat ik er geen foto van genomen heb. Het heeft wel wat tijd nodig maar je hebt er niet echt omzien naar. Ik maakte dit in een gietijzeren stoofpot. Heb je dat niet? Gebruik dan eventueel een pan en een ovenschaal met deksel. Zorg wel dat je pot groot genoeg is. Mijn pot heeft een inhoud van 3,9l en daar was niet echt veel meer plaats in.


Voor 6 personen
  • een groot lamsgebraad
  • 2 uien
  • 1200gr wintergroenten zoals wortel, raap, champignons, knolselder,
  • olijfolie
  • 400gr aardappelen
  • laurier
  • tijm
  • peper en zout
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Snipper de ui
  3. Snij de groenten in blokjes (ongeveer 2cm op 2cm)
  4. Schil de aardappels en snij ook in blokjes
  5. Verhit olijfolie in een stoofpot en fruit de ui
  6. Doe het lamsgebraad bij in de pot. Kruid met eper en zout en schroei aan alle kanten dicht.
  7. Doe de aardappels en de groenten bij in de pot en overgiet met ongeveer 1 liter water. Doe het laurierblaadje en een goede lepel gedroogde tijm bij in de pot
  8. Zet een deksel op de pot en zet in de oven. Laat in ongeveer 90 minuten gaar worden. Roer af en toe eens om en zorg dat er water in blijft staan.
  9. Controleer met een vleesthermometer of het vlees gaar is (ongeveer 70C).
  10. Snij het gebraad in schijfjes en dien op met de groenten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...