zondag 11 januari 2015

Bloemkoolcurry met rijst

Een lekkere curry kan er altijd in. Vaak gebruik ik gewoon garam masala als basis voor een curry maar nu ben ik eens zelf de kruidenkast ingedoken. Ik vind het altijd heel leuk om de kruiden samen met de ui en de knoflook te bakken, de geuren die dan vrij komen,je krijgt er direct honger van ;-)
Deze curry is wel wat werk (en afwas) maar ik maak gewoon een dubbele portie en eet 2 dagen hetzelfde. Je verhit het dan samen met de rijst gewoon terug in een pan. Of je kan dit ook invriezen.

Voor 4 porties
  • 2 uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 kleine bloemkool
  • 1 snede knolselder
  • 1 paprika
  • 300gr gekookte kikkererwten (uitgelekt)
  • 1 steranijs
  • 2 kardemonpeulen (gekneusd)
  • chilivlokken
  • gemberpoeder (of verse natuurlijk)
  • gemalen koriander
  • gewone koriander
  • peper en zout
  • komijn
  • 150gr rijst
  • rijstolie
  • 500gr tomatenblokjes
  1. Kook de rijst zoals aangegeven op de verpakking (ik deed een beetje kurkuma in het water voor de kleur)
  2. Was de bloemkool en snij in roosjes (de steel snij je in kleine stukjes)
  3.  Schil het stuk knolselder en snij in blokjes. 
  4. Kook de bloemkool en de knolselder samen half gaar. Giet af maar vang een kopje van het kookvocht op
  5. Snipper de look en de uien
  6. Verhit rijstolie en bak hierin de ui met de knoflook, de steranijs, kardemon, chilivlokken, gember, gemalen koriander en komijn. Bak dit minstens 5 minuten, regelmatig roeren. 
  7. Snij ondertussen de paprika in blokjes
  8. Voeg de kikkererwten toe en bak even mee.
  9. Voeg de paprika, de tomatenblokjes, de bloemkool en knolselder toe.
  10. Giet er het kopje kookvocht bij.
  11. Laat onder een deksel ongeveer 10minuten pruttelen, roer regelmatig
  12. Controleer of de bloemkool helemaal gaar is. Kruid af met peper en zout
  13. Die op met de rijst en strooi er wat koriander over.
OPMERKINGEN
  • De knolselder en de paprika kan je ook weglaten of vervangen door wortel, pastinaak, courgette,...
  • Ik weet niet juist hoeveel gedroogde kikkererwten dit zijn. Ik kook altijd ineens genoeg kikkererwten en vries de rest in om snel humus of zo te kunnen maken.
  • De paprika komt bij mij ook uit de diepvries.
  • Ik gebruik rijstolie omdat die neutraal is en goed verhit mag worden maar iets anders kan ook.
  • Vriendje at hier een restje zure room bij en vond dit ook heel lekker. Dan is het niet meer vegan natuurlijk
  • Morgen verwarm ik dit gewoon in de pan en heb ik tijd om appelbollen te maken
  • Heb je niet alle kruiden in huis? Geen probleem,experimenteer zelf maar of gebruik garam masala
  • Ik heb echt geen idee van de hoeveelheden van de kruiden. Ik denk een goed koffielepeltje van elk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...