donderdag 5 mei 2016

Falafel in de pan

Nu ik veganistisch eet moet ik toch eens meer experimenteren met burgers maken. En we beginnen makkelijk. Met falafel. Ik heb geen idee water in een "authentieke falafel" moet. Wel hoe ik zelf een lekker resultaat krijg. En ook dat een staafmixer soms de oplossing is.
Vaak worden falafels gefrituurd maar dat doe ik niet. Ik bak ze gewoon in een goede laag olie. En omdat schijven het makkelijkste zijn maak ik die.

Voor 3 porties (hier 8 stuks)


  • 150gr gedroogde kikkererwten 
  • 1 ui 
  • 1 teentje look 
  • 1 lepel olijfolie 
  • 1 koffielepel komijnzaadjes
  • 1 lepel lijnzaad  
  • 1 lepel tahin
  • paar takjes verse munt
  • paar takjes verse koriander
  • peper en zout
  • een paar lepels sesamzaadjes 
  • (Olijf)olie om te bakken
  1.  Week de kikkererwten in voldoende water ongeveer 24 uur. Giet af maar vang het water op. Laat de kikkererwten goed uitlekken.
  2. Meng het lijnzaad met 3 lepels water
  3. Snipper de ui en de look en snij grof
  4. Verhit een droge pan en rooster de komijnzaadjes haal uit de pan.
  5. Doe alles behalve de sesamzaadjes in een kom.
  6. Mix met de soepmixer tot je een gladde massa krijgt. Voeg indien nodig een lepel of 2 van het weekwater toe. 
  7. Zet het mengsel een half uurtje in de koelkast
  8. Giet de sesamzaadjes in een diep bord
  9. Vorm met je handen burgertjes van het kikkererwtenmengsel. Haal even door de sesamzaadjes en druk wat aan. 
  10. Doe een goede laag olie in de pan (mag wel een half cm dik zijn). Verhit de olie op een halfgroot vuur.
  11. Doe de falafels in de pan (of de helft,afhankelijk van je pan) en bak een paar minuten aan de ene zijde.Keer voorzichtig om en bak ook eventjes aan de 2 de kant (in totaal nog geen 5 minuten). Voeg eventueel olie toe als je en tweede lading bakt.
  12. Eet ze met salade op pitabrood of gewoon als burgertjes bij een andere maaltijd. 

OPMERKINGEN
  • als je geen komijnzaad hebt kan je ook gemalen komijn gebruiken
  • Ik heb koriander en munt op mijn terras staan. Je moet er niet speciaal kruiden voor kopen als je het niet in huis hebt. Probeer dan andere kruiden of gedroogde.
  • 150gr kikkererwten lijkt misschien weinig maar het verdubbelt in gewicht (bij mij wogen ze na het weken 330gr)
  • De kikkererwten worden hier dus niet gekookt, enkel geweekt. Dat spaart weer energie 
  • Tahin kan je trouwens biologisch en fair trade kopen in de wereldwinkel (in BelgiĆ«).  
  • De sesamzaadjes kan je ook weglaten maar ze geven wel een lekker krokant laagje. 

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er alvast heerlijk uit! Waar vind je juist tahin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tahin koop ik bij de oxfam wereldwinkel maar je kan het ook in een natuurwinkel of online vinden. Of je kan het ook weglaten hoor.

      Verwijderen
  2. Hallo, Tahin vind je in de natuurwinkel. I.p.v. weekwater zou ik vers water gebruiken. Meestal staat er in recepten dar je weekwater moet weggieten en de kikkererwten best nog spoelt.
    grtjs

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...