donderdag 12 mei 2016

Rode kool met appeltjes maar dan anders

Waarschijnlijk de laatste rode kool voorlopig. Tenzij er toch nog een verdwaalde in mijn groentepakket zou opduiken. Ik vond dit al laat (al lag ze ondertussen ook al weer eventjes in de koelkast). Mijn inspiratie met rode kool was ook op. Dus zocht ik tussen mijn eigen recepten en kwam iets lekker tegen waarvan ik nu een vernieuwde versie maakte.
 Ik at het met falafels, de flexitarier met hamburger maar uiteindelijk kan je er van alles bij eten.Dit kan je ook 2 dagen na elkaar eten. Dan warm je de rode kool gewoon op een zacht vuurtje op, bakt nieuwe burgertjes (die je de dag ervoor al gemaakt hebt) en je kan de rest van de aardappels bakken in de pan. Snel en makkelijk dus.


Voor 4 porties


  • 2 kleine appels 
  • 2 teentjes look 
  • 2 lepels olie 
  • 1 lepel citroensap 
  • Peper en zout 
  • 1 ui 
  • Halve rode kool
  • handje rozijnen
  • gekookte aardappelen
  • burgertjes (hier falafel en hamburger)
  1. Was de appels, snij in 4 en verwijder het klokhuis. Snij elk kwartje nog eens in 4.
  2. Kook de appels in een beetje water tot ze zacht zijn (ongeveer 5 minuten maar dit afhankelijk van de appelsoort denk ik). Giet af en laat wat afkoelen.
  3. Snipper de ui. Pel de look. Snij de rode kool in reepjes.
  4. Verhit 1 lepel olie in een pot en fruit de ui. Voeg de rode kool en een glas water toe. Laat onder deksel 10minuten stoven. Voeg de rozijnen toe en stoof nog eens 10 minuten
  5. Doe ondertussen de appels met de look, 1 lepelolie en het citroensap in de hakmolen. Hak fijn.
  6. Serveer de rode kool met de aardappels, burgers en een goede schep van de appel-looksaus.
OPMERKINGEN
  • De appellooksaus is ook super lekker als gewone looksaus vervanger. Roer er dan gewoon nog wat groene kruiden naar smaak door.

1 opmerking:

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...